Udviklingen af algoritmer til at beskrive sikker kørsel på basis af data fra kørende biler

Niels Agerholm, Niels Kaare Hjaltelin Rasmussen, René Ramskov Lund Hansen, Harry Lahrmann

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

146 Downloads (Pure)

Abstract

En lang række Intelligente Transportsystemer udvikles i disse år til at hjælpe den enkelte bilist med at køre mere sikkert. En central del er omkring trafiksikkerhed, og som en del af det nordjyske ITS Platform projekt udvikles en risikolog, der beskriver hvor risikobetonet den enkelte deltagende bilists kørselsadfærd er. Den giver feedback til bilisten, hvis der foretages risikobetonet kørsel i form af for høje hastigheder, kraftige decelerationer samt kraftige accelerationer i kørselsretningen samt sideværts. Den afledte af accelerationen, kaldet rykket beskriver risikobetonet adfærd bedre end accelerationen. Der er en god sammenhæng mellem antallet af kraftige ryk i kørselsretningen og kørselsadfærden, mens der ikke kan konstateres en klar sammenhæng mellem sideværts ryk og kørselsadfærden. Datagrundlaget for disse resultater er ikke stort, og grænseværdier for de ryk, der skal resultere i feedback i forbindelse med risikolog dokumenteres løbende i takt med, at data fra deltagerne i ITS Platform bliver indsamlet.
Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Pages (from-to)1-11
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 22 Aug 2011
EventTrafikdage 2010 - Aalborg, Denmark
Duration: 22 Aug 201123 Aug 2011

Conference

ConferenceTrafikdage 2010
CountryDenmark
CityAalborg
Period22/08/201123/08/2011

Cite this

@inproceedings{b13f048f79f14ce2b412af5652ebe7bc,
title = "Udviklingen af algoritmer til at beskrive sikker k{\o}rsel p{\aa} basis af data fra k{\o}rende biler",
abstract = "En lang r{\ae}kke Intelligente Transportsystemer udvikles i disse {\aa}r til at hj{\ae}lpe den enkelte bilist med at k{\o}re mere sikkert. En central del er omkring trafiksikkerhed, og som en del af det nordjyske ITS Platform projekt udvikles en risikolog, der beskriver hvor risikobetonet den enkelte deltagende bilists k{\o}rselsadf{\ae}rd er. Den giver feedback til bilisten, hvis der foretages risikobetonet k{\o}rsel i form af for h{\o}je hastigheder, kraftige decelerationer samt kraftige accelerationer i k{\o}rselsretningen samt sidev{\ae}rts. Den afledte af accelerationen, kaldet rykket beskriver risikobetonet adf{\ae}rd bedre end accelerationen. Der er en god sammenh{\ae}ng mellem antallet af kraftige ryk i k{\o}rselsretningen og k{\o}rselsadf{\ae}rden, mens der ikke kan konstateres en klar sammenh{\ae}ng mellem sidev{\ae}rts ryk og k{\o}rselsadf{\ae}rden. Datagrundlaget for disse resultater er ikke stort, og gr{\ae}nsev{\ae}rdier for de ryk, der skal resultere i feedback i forbindelse med risikolog dokumenteres l{\o}bende i takt med, at data fra deltagerne i ITS Platform bliver indsamlet.",
author = "Niels Agerholm and Rasmussen, {Niels Kaare Hjaltelin} and Hansen, {Ren{\'e} Ramskov Lund} and Harry Lahrmann",
year = "2011",
month = "8",
day = "22",
language = "Dansk",
pages = "1--11",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Udviklingen af algoritmer til at beskrive sikker kørsel på basis af data fra kørende biler. / Agerholm, Niels; Rasmussen, Niels Kaare Hjaltelin; Hansen, René Ramskov Lund; Lahrmann, Harry.

In: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 22.08.2011, p. 1-11.

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

TY - GEN

T1 - Udviklingen af algoritmer til at beskrive sikker kørsel på basis af data fra kørende biler

AU - Agerholm, Niels

AU - Rasmussen, Niels Kaare Hjaltelin

AU - Hansen, René Ramskov Lund

AU - Lahrmann, Harry

PY - 2011/8/22

Y1 - 2011/8/22

N2 - En lang række Intelligente Transportsystemer udvikles i disse år til at hjælpe den enkelte bilist med at køre mere sikkert. En central del er omkring trafiksikkerhed, og som en del af det nordjyske ITS Platform projekt udvikles en risikolog, der beskriver hvor risikobetonet den enkelte deltagende bilists kørselsadfærd er. Den giver feedback til bilisten, hvis der foretages risikobetonet kørsel i form af for høje hastigheder, kraftige decelerationer samt kraftige accelerationer i kørselsretningen samt sideværts. Den afledte af accelerationen, kaldet rykket beskriver risikobetonet adfærd bedre end accelerationen. Der er en god sammenhæng mellem antallet af kraftige ryk i kørselsretningen og kørselsadfærden, mens der ikke kan konstateres en klar sammenhæng mellem sideværts ryk og kørselsadfærden. Datagrundlaget for disse resultater er ikke stort, og grænseværdier for de ryk, der skal resultere i feedback i forbindelse med risikolog dokumenteres løbende i takt med, at data fra deltagerne i ITS Platform bliver indsamlet.

AB - En lang række Intelligente Transportsystemer udvikles i disse år til at hjælpe den enkelte bilist med at køre mere sikkert. En central del er omkring trafiksikkerhed, og som en del af det nordjyske ITS Platform projekt udvikles en risikolog, der beskriver hvor risikobetonet den enkelte deltagende bilists kørselsadfærd er. Den giver feedback til bilisten, hvis der foretages risikobetonet kørsel i form af for høje hastigheder, kraftige decelerationer samt kraftige accelerationer i kørselsretningen samt sideværts. Den afledte af accelerationen, kaldet rykket beskriver risikobetonet adfærd bedre end accelerationen. Der er en god sammenhæng mellem antallet af kraftige ryk i kørselsretningen og kørselsadfærden, mens der ikke kan konstateres en klar sammenhæng mellem sideværts ryk og kørselsadfærden. Datagrundlaget for disse resultater er ikke stort, og grænseværdier for de ryk, der skal resultere i feedback i forbindelse med risikolog dokumenteres løbende i takt med, at data fra deltagerne i ITS Platform bliver indsamlet.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

SP - 1

EP - 11

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -