Undervisernes og de studerendes opfattelse af øvelserne på sociologiuddannelsen på Aalborg Universitet, 2014: Intern rapport på Sociologiuddannelsen

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

En række politiske og samfundsmæssige debatter har igennem de senere år sat fokus på kvaliteten af undervisningen på de danske universiteter. Først kom dimensioneringskravene til især de humanistiske uddannelser med udmøntning senest i 2018. I efteråret 2014 fulgte Kvalitetsudvalgets rapport ”Høje mål - fremragende undervisning i de videregående uddannelser”. Dermed understreges nye politiske krav om både at fokusere på de studerendes gennemførelse (output) men også at inddrage kvaliteten af undervisningen (proces). På Aalborg Universitet (AAU) har undervisningskvalitet derfor fået nyt fokus på alle niveauer i organisationen.
Denne rapport er rekvireret af Studienævnet for Sociologistudiet ud fra et ønske om at få indsamlet viden omkring den øvelsesbaserede undervisning på sociologi. På sociologiuddannelsen blev der fra efteråret 2013 ændret i studieordningen på bacheloruddannelsen og fra efteråret 2014 i studieordningen for de kandidatstuderende. I de nye studieordninger er der generelt kommet et større fokus på valgfag og øvelser, især på bacheloruddannelsen, hvor øvelser er en integreret del af de fleste kurser. Fra efteråret 2015 er der indført adgangsbegrænsning på sociologiuddannelsen, således at der fremadrettet max optages 165 studerende mod 198 optagne studerende i efteråret 2014 og 205 i efteråret 2013. Endelig er sociologiuddannelsen, som en del af Aalborg Universitet, karakteriseret ved problemorienteret projektarbejde (PBL-modellen), der betyder, at en stor del af studiearbejdet kan gennemføres i grupper og med fokus på anvendelse af de sociologiske teorier og metoder. Alt sammen faktorer, der påvirker gennemførelsen af øvelser på sociologi.

Rapportens formål
Vi har især arbejdet på at undersøge følgende tre spørgsmål:

• Hvad ser studerende og undervisere som formålet med øvelser?
o Hvad kan og skal de bruges til?
• Hvordan er undervisernes og studerenes erfaringer og oplevelser med øvelser?
o Hvad virker godt og skidt?
• Hvad kan gøres bedre?
o Hvilke muligheder og barrierer synes der at være ved øvelserne i dag? Herunder de studerendes og undervisernes anbefalinger til de fremtidige øvelser på sociologi
Original languageDanish
Number of pages70
Publication statusPublished - 10 Feb 2015

Cite this