Projects per year
Abstract
Denne rapport handler om unges forhold til mad og madlavning. Og den handler om efterskoleelevers oplevelser med og udbytte af at deltage i Madkulturens udviklingsprojekt ’Efterskolernes Køkkentjans’.
Køkkentjansen er et udviklingsprojekt, drevet af Madkulturen i samarbejde med Efterskoleforeningen og støtte fra Nordea-fonden. Formålet med projektet er at give efterskoleelever øget viden om mad og måltider, håndværksmæssige køkkenfærdigheder og lyst til at gå mere i køkkenet. Indsatsen går
primært på en pædagogisk opkvalificering af efterskolernes køkkenpersonale, der rustes til rollen som kulinariske vejledere for efterskoleeleverne. I efterskoleårene 2018/19, 2019/20 og 2020/21 har omkring 60 efterskoler været med i projektet.
Men i denne rapport er fokus på eleverne! Det er deres forhold til mad, og deres oplevelser og udbytte af at være i køkkenet, vi stiller skarpt på. Rapporten anlægger først et generelt blik på unges forhold til mad – herunder klima, sundhed og fællesskaber. Men også et mere specifikt blik på efterskolen som arena for mad, måltider og maddannelse og på elevernes oplevelser af mad og
køkkenarbejde på efterskolerne.
Rapporten er relevant for alle med interesse i unges forhold til mad og madlavning – og i den forbindelse også klima og sundhed – både i og uden for efterskoleverdenen. Og for alle der på efterskolerne arbejder med de unge i hverdagen, i køkkenerne, men også i det mere generelle arbejde med de unges fællesskaber på skolerne.
Køkkentjansen er et udviklingsprojekt, drevet af Madkulturen i samarbejde med Efterskoleforeningen og støtte fra Nordea-fonden. Formålet med projektet er at give efterskoleelever øget viden om mad og måltider, håndværksmæssige køkkenfærdigheder og lyst til at gå mere i køkkenet. Indsatsen går
primært på en pædagogisk opkvalificering af efterskolernes køkkenpersonale, der rustes til rollen som kulinariske vejledere for efterskoleeleverne. I efterskoleårene 2018/19, 2019/20 og 2020/21 har omkring 60 efterskoler været med i projektet.
Men i denne rapport er fokus på eleverne! Det er deres forhold til mad, og deres oplevelser og udbytte af at være i køkkenet, vi stiller skarpt på. Rapporten anlægger først et generelt blik på unges forhold til mad – herunder klima, sundhed og fællesskaber. Men også et mere specifikt blik på efterskolen som arena for mad, måltider og maddannelse og på elevernes oplevelser af mad og
køkkenarbejde på efterskolerne.
Rapporten er relevant for alle med interesse i unges forhold til mad og madlavning – og i den forbindelse også klima og sundhed – både i og uden for efterskoleverdenen. Og for alle der på efterskolerne arbejder med de unge i hverdagen, i køkkenerne, men også i det mere generelle arbejde med de unges fællesskaber på skolerne.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Institut for kultur og læring, Aalbor Universitet |
---|---|
Number of pages | 57 |
ISBN (Electronic) | 978-87-93058-79-8 |
Publication status | Published - 2021 |
Projects
- 1 Finished
-
Ungdomsliv, køkkentjans og udvikling af madkultur på efterskolen
Bruselius-Jensen, M. & Katznelson, N.
01/12/2018 → 31/05/2021
Project: Consultancy