Abstract
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Gymnasiepædagogik : En grundbog |
Editors | Hanne Sparholt Jørgensen, Gitte Holten Ingerslev, Jens Dolin |
Number of pages | 19 |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2017 |
Edition | 3 |
Pages | 83-101 |
Chapter | 2.1 |
ISBN (Print) | 978-87-412-6694-7 |
ISBN (Electronic) | 9788741270555 |
Publication status | Published - 2017 |
Cite this
}
Unge i gymnasieskolen. / Katznelson, Noemi; Louw, Arnt Vestergaard.
Gymnasiepædagogik: En grundbog. ed. / Hanne Sparholt Jørgensen; Gitte Holten Ingerslev; Jens Dolin. 3. ed. København : Hans Reitzels Forlag, 2017. p. 83-101.Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
TY - CHAP
T1 - Unge i gymnasieskolen
AU - Katznelson, Noemi
AU - Louw, Arnt Vestergaard
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - I dette kapitel stiller vi skarpt på de unge og på deres valg og overvejelser på vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig også deres vej ud af gymnasiet. Langt størstedelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år – to år på hf – på en gymnasial uddannelse. I denne afgørende fase af deres liv gennemgår de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i høj grad handler om at lære at håndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de møder på deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler således om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler også konkret om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind på uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de gør sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.
AB - I dette kapitel stiller vi skarpt på de unge og på deres valg og overvejelser på vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig også deres vej ud af gymnasiet. Langt størstedelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år – to år på hf – på en gymnasial uddannelse. I denne afgørende fase af deres liv gennemgår de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i høj grad handler om at lære at håndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de møder på deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler således om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler også konkret om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind på uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de gør sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.
KW - gymnasiepædagogik
KW - ungdomsuddannelse
KW - valg af uddannelse
KW - unge
KW - uddannelse
UR - http://www.hansreitzel.dk/P%C3%A6dagogik/Gymnasiep%C3%A6dagogik/9788741266947
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-412-6694-7
SP - 83
EP - 101
BT - Gymnasiepædagogik
A2 - Jørgensen, Hanne Sparholt
A2 - Ingerslev, Gitte Holten
A2 - Dolin, Jens
PB - Hans Reitzels Forlag
CY - København
ER -