Projects per year
Abstract
I dette kapitel stiller vi skarpt på de unge og på deres valg og overvejelser på vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig også deres vej ud af gymnasiet. Langt størstedelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år – to år på hf – på en gymnasial uddannelse. I denne afgørende fase af deres liv gennemgår de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i høj grad handler om at lære at håndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de møder på deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler således om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler også konkret om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind på uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de gør sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Gymnasiepædagogik : En grundbog |
Editors | Hanne Sparholt Jørgensen, Gitte Holten Ingerslev, Jens Dolin |
Number of pages | 19 |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2017 |
Edition | 3 |
Pages | 83-101 |
Chapter | 2.1 |
ISBN (Print) | 978-87-412-6694-7 |
ISBN (Electronic) | 9788741270555 |
Publication status | Published - 2017 |
Projects
- 2 Finished
-
Karaktergivning og bedømmelsesformer på ungdomsuddannelserne
Louw, A. (PI) & Katznelson, N. (PI)
01/09/2016 → 31/08/2018
Project: Research
-
Klasseledelse og læringsfællesskaber i de gymnasiale uddannelser
Ågård, D. (Project Manager), Krogstrup, H. K. (CoI), Louw, A. (CoI) & Katznelson, N. (PI)
01/06/2016 → 30/09/2017
Project: Research