Unge i gymnasieskolen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel stiller vi skarpt på de unge og på deres valg og overvejelser på vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig også deres vej ud af gymnasiet. Langt størstedelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år – to år på hf – på en gymnasial uddannelse. I denne afgørende fase af deres liv gennemgår de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i høj grad handler om at lære at håndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de møder på deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler således om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler også konkret om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind på uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de gør sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.
Original languageDanish
Title of host publicationGymnasiepædagogik : En grundbog
EditorsHanne Sparholt Jørgensen, Gitte Holten Ingerslev, Jens Dolin
Number of pages19
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2017
Edition3
Pages83-101
Chapter2.1
ISBN (Print)978-87-412-6694-7
ISBN (Electronic)9788741270555
Publication statusPublished - 2017

Cite this

Katznelson, N., & Louw, A. V. (2017). Unge i gymnasieskolen. In H. S. Jørgensen, G. H. Ingerslev, & J. Dolin (Eds.), Gymnasiepædagogik: En grundbog (3 ed., pp. 83-101). København: Hans Reitzels Forlag.
Katznelson, Noemi ; Louw, Arnt Vestergaard. / Unge i gymnasieskolen. Gymnasiepædagogik: En grundbog. editor / Hanne Sparholt Jørgensen ; Gitte Holten Ingerslev ; Jens Dolin. 3. ed. København : Hans Reitzels Forlag, 2017. pp. 83-101
@inbook{6710b0bb8f664d49b05cdc217c4bdfc2,
title = "Unge i gymnasieskolen",
abstract = "I dette kapitel stiller vi skarpt p{\aa} de unge og p{\aa} deres valg og overvejelser p{\aa} vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig ogs{\aa} deres vej ud af gymnasiet. Langt st{\o}rstedelen af alle unge v{\ae}lger i dag at tilbringe tre {\aa}r – to {\aa}r p{\aa} hf – p{\aa} en gymnasial uddannelse. I denne afg{\o}rende fase af deres liv gennemg{\aa}r de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i h{\o}j grad handler om at l{\ae}re at h{\aa}ndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de m{\o}der p{\aa} deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler s{\aa}ledes om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler ogs{\aa} konkret om, hvorfor de unge egentlig g{\aa}r p{\aa} en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind p{\aa} uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de g{\o}r sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.",
keywords = "gymnasiep{\ae}dagogik, ungdomsuddannelse, valg af uddannelse, unge, uddannelse",
author = "Noemi Katznelson and Louw, {Arnt Vestergaard}",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-6694-7",
pages = "83--101",
editor = "J{\o}rgensen, {Hanne Sparholt } and Ingerslev, {Gitte Holten } and Dolin, {Jens }",
booktitle = "Gymnasiep{\ae}dagogik",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",
address = "Danmark",
edition = "3",

}

Katznelson, N & Louw, AV 2017, Unge i gymnasieskolen. in HS Jørgensen, GH Ingerslev & J Dolin (eds), Gymnasiepædagogik: En grundbog. 3 edn, Hans Reitzels Forlag, København, pp. 83-101.

Unge i gymnasieskolen. / Katznelson, Noemi; Louw, Arnt Vestergaard.

Gymnasiepædagogik: En grundbog. ed. / Hanne Sparholt Jørgensen; Gitte Holten Ingerslev; Jens Dolin. 3. ed. København : Hans Reitzels Forlag, 2017. p. 83-101.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Unge i gymnasieskolen

AU - Katznelson, Noemi

AU - Louw, Arnt Vestergaard

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I dette kapitel stiller vi skarpt på de unge og på deres valg og overvejelser på vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig også deres vej ud af gymnasiet. Langt størstedelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år – to år på hf – på en gymnasial uddannelse. I denne afgørende fase af deres liv gennemgår de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i høj grad handler om at lære at håndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de møder på deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler således om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler også konkret om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind på uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de gør sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.

AB - I dette kapitel stiller vi skarpt på de unge og på deres valg og overvejelser på vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig også deres vej ud af gymnasiet. Langt størstedelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år – to år på hf – på en gymnasial uddannelse. I denne afgørende fase af deres liv gennemgår de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i høj grad handler om at lære at håndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de møder på deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler således om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler også konkret om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind på uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de gør sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.

KW - gymnasiepædagogik

KW - ungdomsuddannelse

KW - valg af uddannelse

KW - unge

KW - uddannelse

UR - http://www.hansreitzel.dk/P%C3%A6dagogik/Gymnasiep%C3%A6dagogik/9788741266947

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-412-6694-7

SP - 83

EP - 101

BT - Gymnasiepædagogik

A2 - Jørgensen, Hanne Sparholt

A2 - Ingerslev, Gitte Holten

A2 - Dolin, Jens

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

Katznelson N, Louw AV. Unge i gymnasieskolen. In Jørgensen HS, Ingerslev GH, Dolin J, editors, Gymnasiepædagogik: En grundbog. 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag. 2017. p. 83-101