Unge uden uddannelse: hvem er de og hvordan møder de kravet om uddannelse?

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Den generelle samfundsudvikling bidrager i disse år til en øget polarisering af ungdommen trods talrige politiske tiltag og praksisorienterede indsatser, som har til formål netop at sikre inklusion i såvel uddannelsessystemet som på arbejdsmarkedet og i civilsamfundet. Særlig markant har indsatsen været i uddannelsessystemet og i arbejdsmarkedspolitikken, hvor de sidste 20 år har budt på myriader af tiltag og indsatser rettet mod særligt gruppen af unge uden erhvervskompetencegivende uddannelse. Men hvilke unge er det, der i særlig grad ’mærker’ den samfundsmæssige polarisering og hvem gemmer sig egentlig bag overordnede kategorier som ’unge uden uddannelse’? Med afsæt i et aktuelt forskningsprojekt, vil vi i artiklen bryde kategorien op og fremanalysere fire overordnede forståelseskategorier, med henblik på at opnå en mere nuanceret forståelse af de unges situation og den måde hvorpå, de er indlejret i samfundsmæssige forandringsprocesser af såvel strukturel som kulturel karakter.
    Original languageDanish
    Title of host publicationUngdomsliv : Brydninger i ungdomslivet
    EditorsNiels Ulrik Sørensen, Mette Pless
    Number of pages27
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2015
    Edition1
    Pages55-82
    Chapter3
    ISBN (Print)978-87-7112-415-6
    Publication statusPublished - 2015
    SeriesUngdomsliv
    Number3
    ISSN2445-5075

    Cite this