Abstract
Bogen indkredser spørgsmålet om hvordan vi kan forstå unges selvopfattelse i dag. Vi spørger hvordan unge opfatter sig selv i et udviklingsperspektiv og vi undersøger om køn har indflydelse på deres selvopfattelse. Endvidere kaster vi et blik på om forældrenes opdragelsesstil har betydning i forhold til de unges selvopfattelse. Hvordan kan vi overhovedet forstå begreberne selvopfattelse og identitet? Hvordan undersøges unges selvopfattelse videnskabeligt?
Begrebet selvopfattelse, er for mange tæt beslægtet med begreber såsom identitet, selv, selvværd og selvtillid. Vi indleder derfor med et kapitel der diskuterer forskersamfundets bud på en forståelse af disse centrale begreber.
I næste kapitel følger en redegørelse for hvordan unges selvopfattelse og identitet kan undersøges videnskabeligt og med hvilke ”værktøjer”. I sidste kapitel fremstilles en aktuel empirisk undersøgelse af unges selvopfattelse, køn og forældrestil.
Begrebet selvopfattelse, er for mange tæt beslægtet med begreber såsom identitet, selv, selvværd og selvtillid. Vi indleder derfor med et kapitel der diskuterer forskersamfundets bud på en forståelse af disse centrale begreber.
I næste kapitel følger en redegørelse for hvordan unges selvopfattelse og identitet kan undersøges videnskabeligt og med hvilke ”værktøjer”. I sidste kapitel fremstilles en aktuel empirisk undersøgelse af unges selvopfattelse, køn og forældrestil.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Aalborg |
---|---|
Publisher | CPpE |
Volume | 1 |
Edition | 1 |
Number of pages | 108 |
ISBN (Print) | 9788799395804 |
Publication status | Published - 20 Aug 2010 |