Abstract
Universitetsloven fra 2003 var kulminationen på flere års markedsgørelse af uddannelser og forskning. Det frie forskningsmiljø, universitetsdemokratiet og den forskningsbaserede, dybdegående undervisning er gået eller er ved at gå heden.
Det er ikke kun et dansk fænomen, men et globalt - en nyliberalistisk tendens. OECD mener, at uddannelse vil være et af fremtidens største økonomiske markeder.
I Danmark er det bl.a. et spørgsmål om 'mest muligt for pengene' - kvantitet frem for kvalitet. Jo flere studerende, der består eksamen, desto bedre - uanset niveau. Jo flere forskningsartikler, der publiceres, desto bedre - uanset kvalitet. Og det er en tro på, at en stærk, ansat ledelse kan gøre det bedre end det demokratiske universitet baseret på de humboldtske dyder om fri forskning og uddannelse.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Publisher | Frydenlund Academic |
Number of pages | 96 |
ISBN (Print) | 87-7887-820-9 |
Publication status | Published - 2009 |