Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Hvorledes kan man gentænke aktuel universitetspædagogik ud fra ikke kun en Modus 1 og Modus 2-tilgang som er det gængse, men ud fra en Modus 3-tilgang, der knytter sig til "the ontological turn in higher education"(Barnett) og en 'praxis-ontologi'? Ved at fokusere på værensdimension i undervisningen og vejledning på højere uddannelser søger artiklen at give plads til ikke kun Systemets og Fagets stemme men også den Personlige og Sagens stemme i forskningsbaseret undervisning. Her vil undringsfællesskabet og en filosofisk-hermeneutisk tilgang til videns- og visdomsbegrebet stå centralt.
Original languageDanish
Title of host publicationUniversitetsundervisning i det 21. århundrede : Læring, dannelse, marked
EditorsJakob Egholm Feldt, Nina Bonderup Dohn
Number of pages29
Place of PublicationOdense
PublisherSyddansk Universitetsforlag
Publication date2011
Edition1
Pages20-49
Chapter1
ISBN (Print)978-87-7674-607-0
Publication statusPublished - 2011
Externally publishedYes
SeriesUniversity of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences
Volume430
ISSN1602-5962

Cite this