Viden i bevægelse: samskabelse af organisatorisk læring og udvikling

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel undersøger og diskuterer læringsaspektet i forbindelse
med et omfattende aktionsforskningsprojekt med 22 medarbejdere
med forskellige uddannelsesbaggrunde i en organisation inden for
Specialsektoren i Region Nordjylland. Projektet er udviklet og gennemført
i samarbejde med forskere fra Aalborg Universitet.
Projektet har fungeret som en fælles undersøgelse af, hvordan
der med udgangspunkt i medarbejdernes egne udviklingsønsker
kan arbejdes med udvikling af læring og viden i lokale afdelinger
og på tværs af enheder, søjler og fagligheder. Projektet viser blandt
andet, hvordan det vedvarende arbejde med aktionsforskning gennem
et år har formået at bidrage til en erkendelse hos deltagerne
af, at organisatorisk udvikling og læring er et fælles anliggende for
alle organisationens medlemmer. De grundlæggende principper i
aktionsforskning såsom dialog, empowerment, prøvehandlinger og
løbende refleksion og evaluering har vist sig at være gunstige for
skabelsen af et engagerende og motiverende læringsrum for projektets
deltagere.
Original languageDanish
Title of host publicationAktionsforskning : i et læringsperspektiv
EditorsJulie Borup Jensen, Søren Frimann, Micki Kaa Sunesen
Number of pages14
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date7 May 2020
Edition1
Pages147-161
Chapter6
ISBN (Print)9788741275567
ISBN (Electronic)9788741280202
Publication statusPublished - 7 May 2020

Cite this