Videnskabsteori i et problem- og produktionsorienteret læringsperspektiv

Helle Marie Skovbjerg, Frederikke Winther

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Artiklen giver et bud på videnskabsteoriundervisningens funktion som grundlag for indsigt og handling på en universitetsuddannelse, funderet på problembaseret læring (PBL). Artiklens refleksion over hensigtsmæssig videnskabsteori-undervisning i en PBL-kontekst er baseret på generelle erfaringer med undervisning og vejledning i det videnskabsteoretiske perspektiv på forskellige semestre på bacheloruddannelsen Humanistisk Informatik på AAU i København samt undervisningseksperimenter på 1. og 5. semester i efteråret 2014. En af artiklens centrale pointer er, at arbejdet med empiriske problemstillinger og videnskabsteoretisk refleksion bør anses som de to sider af den mønt, man kan kalde akademisk projektarbejde. Artiklen argumenterer for, at jo mere empirisk og praktisk orienteret studiet er, jo større vægt bør der lægges på den videnskabsteoretiske dimension, herunder de studerendes evne til at reflektere over teoretiske og metateoretiske perspektiver i arbejdet med det empiriske materiale. Artiklen fremstiller således videnskabsteori som grundlaget for akademisk handlekompetence, herunder tilegnelse og produktion af viden. Endeligt argumenterer artiklen for en produktionsorienteret tilgang baseret på en bottom-up-strategi med fokus på de studerendes handlinger og erfaringer, som en brugbar vej for en videnskabsteoriundervisningens didaktik. Artiklen giver et bud på et didaktisk design for videnskabsteoriundervisning med den produktive tilgang som afsæt og med videnskabsteorien som drivkraft i den fagkritiske refleksionsform.
Original languageDanish
Title of host publicationFagets videnskabsteori
EditorsTom Børsen, David Budtz Pedersen, Hanne Andersen
Number of pages18
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2018
Pages147-164
ISBN (Print)9788759331095
ISBN (Electronic)9788759332153
Publication statusPublished - 2018

Cite this

Skovbjerg, H. M., & Winther, F. (2018). Videnskabsteori i et problem- og produktionsorienteret læringsperspektiv. In T. Børsen, D. Budtz Pedersen, & H. Andersen (Eds.), Fagets videnskabsteori (pp. 147-164). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Skovbjerg, Helle Marie ; Winther, Frederikke. / Videnskabsteori i et problem- og produktionsorienteret læringsperspektiv. Fagets videnskabsteori. editor / Tom Børsen ; David Budtz Pedersen ; Hanne Andersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. pp. 147-164
@inbook{ccc0ec9708334c6c9715d6a0581bf8a9,
title = "Videnskabsteori i et problem- og produktionsorienteret l{\ae}ringsperspektiv",
abstract = "Artiklen giver et bud p{\aa} videnskabsteoriundervisningens funktion som grundlag for indsigt og handling p{\aa} en universitetsuddannelse, funderet p{\aa} problembaseret l{\ae}ring (PBL). Artiklens refleksion over hensigtsm{\ae}ssig videnskabsteori-undervisning i en PBL-kontekst er baseret p{\aa} generelle erfaringer med undervisning og vejledning i det videnskabsteoretiske perspektiv p{\aa} forskellige semestre p{\aa} bacheloruddannelsen Humanistisk Informatik p{\aa} AAU i K{\o}benhavn samt undervisningseksperimenter p{\aa} 1. og 5. semester i efter{\aa}ret 2014. En af artiklens centrale pointer er, at arbejdet med empiriske problemstillinger og videnskabsteoretisk refleksion b{\o}r anses som de to sider af den m{\o}nt, man kan kalde akademisk projektarbejde. Artiklen argumenterer for, at jo mere empirisk og praktisk orienteret studiet er, jo st{\o}rre v{\ae}gt b{\o}r der l{\ae}gges p{\aa} den videnskabsteoretiske dimension, herunder de studerendes evne til at reflektere over teoretiske og metateoretiske perspektiver i arbejdet med det empiriske materiale. Artiklen fremstiller s{\aa}ledes videnskabsteori som grundlaget for akademisk handlekompetence, herunder tilegnelse og produktion af viden. Endeligt argumenterer artiklen for en produktionsorienteret tilgang baseret p{\aa} en bottom-up-strategi med fokus p{\aa} de studerendes handlinger og erfaringer, som en brugbar vej for en videnskabsteoriundervisningens didaktik. Artiklen giver et bud p{\aa} et didaktisk design for videnskabsteoriundervisning med den produktive tilgang som afs{\ae}t og med videnskabsteorien som drivkraft i den fagkritiske refleksionsform.",
author = "Skovbjerg, {Helle Marie} and Frederikke Winther",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "9788759331095",
pages = "147--164",
editor = "Tom B{\o}rsen and {Budtz Pedersen}, David and Hanne Andersen",
booktitle = "Fagets videnskabsteori",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

Skovbjerg, HM & Winther, F 2018, Videnskabsteori i et problem- og produktionsorienteret læringsperspektiv. in T Børsen, D Budtz Pedersen & H Andersen (eds), Fagets videnskabsteori. Samfundslitteratur, Frederiksberg, pp. 147-164.

Videnskabsteori i et problem- og produktionsorienteret læringsperspektiv. / Skovbjerg, Helle Marie ; Winther, Frederikke.

Fagets videnskabsteori. ed. / Tom Børsen; David Budtz Pedersen; Hanne Andersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. p. 147-164.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Videnskabsteori i et problem- og produktionsorienteret læringsperspektiv

AU - Skovbjerg, Helle Marie

AU - Winther, Frederikke

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Artiklen giver et bud på videnskabsteoriundervisningens funktion som grundlag for indsigt og handling på en universitetsuddannelse, funderet på problembaseret læring (PBL). Artiklens refleksion over hensigtsmæssig videnskabsteori-undervisning i en PBL-kontekst er baseret på generelle erfaringer med undervisning og vejledning i det videnskabsteoretiske perspektiv på forskellige semestre på bacheloruddannelsen Humanistisk Informatik på AAU i København samt undervisningseksperimenter på 1. og 5. semester i efteråret 2014. En af artiklens centrale pointer er, at arbejdet med empiriske problemstillinger og videnskabsteoretisk refleksion bør anses som de to sider af den mønt, man kan kalde akademisk projektarbejde. Artiklen argumenterer for, at jo mere empirisk og praktisk orienteret studiet er, jo større vægt bør der lægges på den videnskabsteoretiske dimension, herunder de studerendes evne til at reflektere over teoretiske og metateoretiske perspektiver i arbejdet med det empiriske materiale. Artiklen fremstiller således videnskabsteori som grundlaget for akademisk handlekompetence, herunder tilegnelse og produktion af viden. Endeligt argumenterer artiklen for en produktionsorienteret tilgang baseret på en bottom-up-strategi med fokus på de studerendes handlinger og erfaringer, som en brugbar vej for en videnskabsteoriundervisningens didaktik. Artiklen giver et bud på et didaktisk design for videnskabsteoriundervisning med den produktive tilgang som afsæt og med videnskabsteorien som drivkraft i den fagkritiske refleksionsform.

AB - Artiklen giver et bud på videnskabsteoriundervisningens funktion som grundlag for indsigt og handling på en universitetsuddannelse, funderet på problembaseret læring (PBL). Artiklens refleksion over hensigtsmæssig videnskabsteori-undervisning i en PBL-kontekst er baseret på generelle erfaringer med undervisning og vejledning i det videnskabsteoretiske perspektiv på forskellige semestre på bacheloruddannelsen Humanistisk Informatik på AAU i København samt undervisningseksperimenter på 1. og 5. semester i efteråret 2014. En af artiklens centrale pointer er, at arbejdet med empiriske problemstillinger og videnskabsteoretisk refleksion bør anses som de to sider af den mønt, man kan kalde akademisk projektarbejde. Artiklen argumenterer for, at jo mere empirisk og praktisk orienteret studiet er, jo større vægt bør der lægges på den videnskabsteoretiske dimension, herunder de studerendes evne til at reflektere over teoretiske og metateoretiske perspektiver i arbejdet med det empiriske materiale. Artiklen fremstiller således videnskabsteori som grundlaget for akademisk handlekompetence, herunder tilegnelse og produktion af viden. Endeligt argumenterer artiklen for en produktionsorienteret tilgang baseret på en bottom-up-strategi med fokus på de studerendes handlinger og erfaringer, som en brugbar vej for en videnskabsteoriundervisningens didaktik. Artiklen giver et bud på et didaktisk design for videnskabsteoriundervisning med den produktive tilgang som afsæt og med videnskabsteorien som drivkraft i den fagkritiske refleksionsform.

UR - http://samfundslitteratur.dk/bog/fagets-videnskabsteori

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788759331095

SP - 147

EP - 164

BT - Fagets videnskabsteori

A2 - Børsen, Tom

A2 - Budtz Pedersen, David

A2 - Andersen, Hanne

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

Skovbjerg HM, Winther F. Videnskabsteori i et problem- og produktionsorienteret læringsperspektiv. In Børsen T, Budtz Pedersen D, Andersen H, editors, Fagets videnskabsteori. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2018. p. 147-164