Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud

Charlotte Ringsmose*, Lone Svinth

*Corresponding author for this work

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

1211 Downloads (Pure)

Abstract

Forskningsprojektet Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud blev iværksat i Fremfærd Børn, der er et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked om at udvikle velfærdssamfundets kerneopgaver omkring børn og unge. Fremfærd børn har i dette projekt samarbejdet med forskere fra Aalborg Universitet og Aarhus Universitet med henblik på at kortlægge de politiske prioriteter og de pædagogiske organiseringer og målsætninger i forhold til at sikre høj kvalitet i dagtilbud med relativt mange børn i udsatte børn. Ønsket er at forstå, hvordan forskellige betingelser får betydning for børns deltagelse, læring og trivsel i et dagtilbud. Gennem interviews og observationer er det undersøgt, om der kan peges på nogle fællestræk blandt kommuner, som arbejder målrettet for at bryde mønstre for børn i udsatte positioner. Det er også udforsket, hvilke ledelsesmæssige muligheder og udfordringer der er i arbejdet med at skabe øget inklusion i dagtilbud beliggende i socialt belastede områder. Vi er med andre ord optaget af, hvad der kendetegner pædagogisk praksis i 20 dagtilbud, som lykkedes med at skabe inkluderende fællesskaber.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDPU, Aarhus Universitet
Edition1
Number of pages106
ISBN (Electronic)978-87-7684-565-0
Publication statusPublished - 2019

Note re. dissertation

Quality environments in early childhood are important for child development particularly important for children in disadvantaged positions. Low quality care keep children at risk. This research has focused on examining childcare facilities that have a special lifting capacity in the understanding that everyday practice creates improved development conditions for children, where exposure to early childhood has proved improve opportunities to develop and thrive.

Keywords

  • Quality care
  • children in vulnerable positions
  • Nordic Childcare

Cite this