Abstract
Kapitlet introducerer en visionsbaseret konceptudviklingsmetodik, der er baseret på nye præmisser fra et paradigmeskift i design. For det første må et design baseres på et klart værdigrundlag og for det andet gennemføres den kreative proces i et tværfagligt team og derfor må processen kunne beskrives.
Kapitlets kerne er den værdi og visionsbaseret konceptudviklingsmetodik, der er operationaliseret på baggrund af Pyramide modellen af Erik Lerdahl. De 4 abstraktionsniveauer i modellen introduceres og processen for metodikken beskrives gennem 4 milestene relateret til abstraktionsniveauerne: Værdimission, Interaktionsvision, Koncept og Løsning.
Forståelsen af indholdet på de abstrakte niveauer kan øges gennem triangulering af udtryksteknikker, her præsenteres kort de 3 anvendte teknikker i denne metodik. Da Værdimission og Interaktionsvision er udtryk for målsætninger skal disse udtrykke noget karakteriserende. Her ses målsætningen som kreative spændingsfelter, hvor sammensætning og valg af begreber er essentiel.
Til slut diskuteres de væsentlige bidrag denne operationalisering af metodikken giver til design. Et af vigtigste fænomener værditransformation, hvor abstrakt udformet materiale oversættes og omformes til konkrete koncepter gennem design af ”opførsel” af produktet i konteksten. Ydermere fremføres fordelen ved den værdi- og visionsbaserede metodik i henhold til de nye præmisser og dens position i forhold til designskoler diskuteres.
Kapitlets kerne er den værdi og visionsbaseret konceptudviklingsmetodik, der er operationaliseret på baggrund af Pyramide modellen af Erik Lerdahl. De 4 abstraktionsniveauer i modellen introduceres og processen for metodikken beskrives gennem 4 milestene relateret til abstraktionsniveauerne: Værdimission, Interaktionsvision, Koncept og Løsning.
Forståelsen af indholdet på de abstrakte niveauer kan øges gennem triangulering af udtryksteknikker, her præsenteres kort de 3 anvendte teknikker i denne metodik. Da Værdimission og Interaktionsvision er udtryk for målsætninger skal disse udtrykke noget karakteriserende. Her ses målsætningen som kreative spændingsfelter, hvor sammensætning og valg af begreber er essentiel.
Til slut diskuteres de væsentlige bidrag denne operationalisering af metodikken giver til design. Et af vigtigste fænomener værditransformation, hvor abstrakt udformet materiale oversættes og omformes til konkrete koncepter gennem design af ”opførsel” af produktet i konteksten. Ydermere fremføres fordelen ved den værdi- og visionsbaserede metodik i henhold til de nye præmisser og dens position i forhold til designskoler diskuteres.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Pandoras boks : metode antologi |
Editors | Lars Botin, Ole Pihl |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2005 |
Pages | 106-121 |
ISBN (Print) | 8773077410 |
Publication status | Published - 2005 |