Visuel uddannelse i lyset af digitale potentialer og sociale medieerfaringer

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

 "Sommetider er jeg endda nødsaget til at bruge e-mail".

Sådan sagde en ung filmproducent in spe, som jeg for nylig mødte til en ungdomsfilmfestival, hvor han var nomineret til en pris. E-mail var for ham 'old school' og noget han kun i yderste konsekvens måtte tage i brug, hvis ikke Facebook, Twitter eller videoplatformen Vimeo kunne klare at formidle nyheden om hans seneste filmproduktion. Han talte om at lade budskabet 'sprede sig selv', hvilket sker ved, at være 'follower' af hans aktiviteter og se hans videoer på Vimeo.

Den nye generation af teknologi - web 2.0 teknologi - er ved at slå igennem, og den udmærker sig dels ved nye sociale servicer, dels ved ændret adfærd hos brugerne. Information, viden og erfaringer skabes gennem sociale praktikker, hvor man udnytter teknologiens muligheder for at præsentere sig selv og dele selvpræsentationer med andre i sociale billedmediefortællinger.

Original languageDanish
JournalMånedsmagasinet Skolen
Volume3
Issue number16
Pages (from-to)24-26
Number of pages3
ISSN1901-1628
Publication statusPublished - 2010
Externally publishedYes

Cite this