15 Downloads (Pure)

Abstract

Hvad sker der i mødet mellem system og klient, når den sociale interaktion udtrykkes i vold? Mens forskning i mange år har fokuseret på borgerkonsekvenser af systemmagt, reguleringsudfordringer i systemets møde med ressourcestærke borgere og på faglige konsekvenser af stereotype forståelser af borgerne, så ved vi mindre om omfanget, typen og konsekvenserne af vold udøvet mod de fagprofessionelle. I artiklen fokuseres på voldsforebyggelse inden for velfærdsområderne beskæftigelse, sundhed og sociale
forhold og bygger på resultaterne af et litteraturstudie (111 studier) af type IIvold (borgervold mod fagprofessionelle). Analyserne fremstiller indikatorer, konsekvenser og løsninger på vold som udtryksform og viser, at vold kan reducere den fagprofessionelle dømmekraft,
arbejdsglæde og øge risikoen for jobskifte. Den fagprofessionelle kan opleve en generel frygt for egen sikkerhed og en øget risiko for stress, herunder PTSD,
ligesom volden kan få konsekvenser for medarbejderens dømmekraft i forhold til at træffe beslutninger og foretage faglige vurderinger. Dømmekraften kan i nogle tilfælde være midlertidigt og andre gange permanent truet, typisk i forbindelse med vedvarende, øget
aggression på arbejdspladsen. Artiklen beskriver identifikation af risici, konsekvenser og forebyggelse af type II-vold og peger på fremtidige spørgsmål i undersøgelser af vold som udtryksform i fagprofessionel praksis
Original languageDanish
Article number19(37)
JournalTidsskrift for professionsstudier
Volume19
Issue number37
Pages (from-to)18-29
Number of pages12
ISSN2446-0273
Publication statusPublished - 29 Apr 2024

Cite this