Abstract

Dette notat og tilhørende excel-værktøj er et delprodukt tiltænkt at skulle
indgå i et større evalueringsværktøj til brug i forbindelse med Projektet ’Skolerenovering i en Helhed’.
Det tilhørende excel-værktøj kan rekvireres ved henvendelse til:
jam@sbi.aau.dk
Øvelsen, som dette notat vedrører, gik ud på at udvikle en metode til at vurdere
de forskellige målte indeklima-parametre fra mobile indeklima-sensorer
på en 5 trins skala fra -2 til 2, hvor 0 på skalaen er neutralt. Forslaget til vurderingen baserer sig på målte parametre, herunder CO2 koncentration, temperatur, relativ fugtighed og støj. Metoden er udtænkt til at skulle indgå i et
samlet evalueringsværktøj til brug i EUDP-projektet ’Skolerenovering i en
helhed’, men vil også kunne bruges separat. Notatet og excel-værktøjet tager
afsæt kontinuerlige indeklimamålinger, og hvordan disse kan bruges i
forbindelse med at evaluere indeklimaet i skolelokaler. Valg af metoden beskrives i første del af notatet og i anden del følger konkrete eksempler fra
projektet. Eksemplerne evaluerer indeklimaet i 4 testlokaler før og efter for
forskellige renoveringsinitiativer og ét referencelokale på Skovlundeskole
Nord.
Original languageDanish
Publication dateMay 2018
Number of pages54
Publication statusPublished - May 2018

Cite this

@misc{3fe4188fb73e4d37842588bb56c0affb,
title = "Vurdering af indeklimaet i skoler - baseret p{\aa} indeklimam{\aa}linger",
abstract = "Dette notat og tilh{\o}rende excel-v{\ae}rkt{\o}j er et delprodukt tilt{\ae}nkt at skulleindg{\aa} i et st{\o}rre evalueringsv{\ae}rkt{\o}j til brug i forbindelse med Projektet ’Skolerenovering i en Helhed’.Det tilh{\o}rende excel-v{\ae}rkt{\o}j kan rekvireres ved henvendelse til:jam@sbi.aau.dk{\O}velsen, som dette notat vedr{\o}rer, gik ud p{\aa} at udvikle en metode til at vurderede forskellige m{\aa}lte indeklima-parametre fra mobile indeklima-sensorerp{\aa} en 5 trins skala fra -2 til 2, hvor 0 p{\aa} skalaen er neutralt. Forslaget til vurderingen baserer sig p{\aa} m{\aa}lte parametre, herunder CO2 koncentration, temperatur, relativ fugtighed og st{\o}j. Metoden er udt{\ae}nkt til at skulle indg{\aa} i etsamlet evalueringsv{\ae}rkt{\o}j til brug i EUDP-projektet ’Skolerenovering i enhelhed’, men vil ogs{\aa} kunne bruges separat. Notatet og excel-v{\ae}rkt{\o}jet tagerafs{\ae}t kontinuerlige indeklimam{\aa}linger, og hvordan disse kan bruges iforbindelse med at evaluere indeklimaet i skolelokaler. Valg af metoden beskrives i f{\o}rste del af notatet og i anden del f{\o}lger konkrete eksempler fraprojektet. Eksemplerne evaluerer indeklimaet i 4 testlokaler f{\o}r og efter forforskellige renoveringsinitiativer og {\'e}t referencelokale p{\aa} SkovlundeskoleNord.",
author = "Jakob Markvart",
year = "2018",
month = "5",
language = "Dansk",
type = "Other",

}

Vurdering af indeklimaet i skoler - baseret på indeklimamålinger. / Markvart, Jakob.

54 p. 2018, Notat vedr. Vurdering af indeklimaet i skoler baseret på indeklimamålinger.

Research output: Other contributionCommunication

TY - GEN

T1 - Vurdering af indeklimaet i skoler - baseret på indeklimamålinger

AU - Markvart, Jakob

PY - 2018/5

Y1 - 2018/5

N2 - Dette notat og tilhørende excel-værktøj er et delprodukt tiltænkt at skulleindgå i et større evalueringsværktøj til brug i forbindelse med Projektet ’Skolerenovering i en Helhed’.Det tilhørende excel-værktøj kan rekvireres ved henvendelse til:jam@sbi.aau.dkØvelsen, som dette notat vedrører, gik ud på at udvikle en metode til at vurderede forskellige målte indeklima-parametre fra mobile indeklima-sensorerpå en 5 trins skala fra -2 til 2, hvor 0 på skalaen er neutralt. Forslaget til vurderingen baserer sig på målte parametre, herunder CO2 koncentration, temperatur, relativ fugtighed og støj. Metoden er udtænkt til at skulle indgå i etsamlet evalueringsværktøj til brug i EUDP-projektet ’Skolerenovering i enhelhed’, men vil også kunne bruges separat. Notatet og excel-værktøjet tagerafsæt kontinuerlige indeklimamålinger, og hvordan disse kan bruges iforbindelse med at evaluere indeklimaet i skolelokaler. Valg af metoden beskrives i første del af notatet og i anden del følger konkrete eksempler fraprojektet. Eksemplerne evaluerer indeklimaet i 4 testlokaler før og efter forforskellige renoveringsinitiativer og ét referencelokale på SkovlundeskoleNord.

AB - Dette notat og tilhørende excel-værktøj er et delprodukt tiltænkt at skulleindgå i et større evalueringsværktøj til brug i forbindelse med Projektet ’Skolerenovering i en Helhed’.Det tilhørende excel-værktøj kan rekvireres ved henvendelse til:jam@sbi.aau.dkØvelsen, som dette notat vedrører, gik ud på at udvikle en metode til at vurderede forskellige målte indeklima-parametre fra mobile indeklima-sensorerpå en 5 trins skala fra -2 til 2, hvor 0 på skalaen er neutralt. Forslaget til vurderingen baserer sig på målte parametre, herunder CO2 koncentration, temperatur, relativ fugtighed og støj. Metoden er udtænkt til at skulle indgå i etsamlet evalueringsværktøj til brug i EUDP-projektet ’Skolerenovering i enhelhed’, men vil også kunne bruges separat. Notatet og excel-værktøjet tagerafsæt kontinuerlige indeklimamålinger, og hvordan disse kan bruges iforbindelse med at evaluere indeklimaet i skolelokaler. Valg af metoden beskrives i første del af notatet og i anden del følger konkrete eksempler fraprojektet. Eksemplerne evaluerer indeklimaet i 4 testlokaler før og efter forforskellige renoveringsinitiativer og ét referencelokale på SkovlundeskoleNord.

M3 - Andet bidrag

ER -