Referencer

TitelDiplomuddannelsen sætter vidt forskellige spor
Mediets navn/udløbUddannelsesbladet, nr. 2, 2018
Varighed/længde/størrelses. 20-22
LandDanmark
Dato12/03/2018
Beskrivelse/abstractSiden 2010 har nye erhvervsskolelærere taget diplomuddannelse i erhvervspædagogik. De får generelt gode karakterer, viser ph.d.-af handling, der også peger på, at udbyttet af uddannelsen er vidt forskelligt fra person til person. Men fælles for de f leste er, at det styrker identiteten som lærer.
Undervisningen kan være den samme, men sammenhængen, den nye viden skal bruges i, er forskellig fra lærer til lærer. Måske derfor, og fordi lærerne har forskellige baggrund, er det langt fra det samme, der lagrer sig i hjernebarken hos dem, når de gennemfører en diplomuddannelse.

Sådan lyder et af fundene i en ph.d.-afhandling om Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, der blev indført i 2010. - Lærerne får alle sammen noget ud af uddannelsen, men de bruger det på mange forskellige måder og på mange niveauer. Der er langt fra et en-til-en-forhold mellem, hvad man lærer, og hvad man gør. Man kunne tro, at forskellene var på skoleniveau, men det er helt ned på individniveau.

Jeg har for eksempel interviewet to, som taler om differentiering, men de mener noget vidt forskelligt, siger Henriette Duch, der står bag afhandlingen, og underviser på diplomuddannelsen på professionshøjskolen VIA i Aarhus.
Hun har blandt andet interviewet 20 erhvervsskolelærere fra tekniske skoler, social- og sundhedsskoler, handelsskoler og en kombinationsskole om deres udvikling og udbytte af uddannelsen. Hun vurderer, at den primære årsag til lærernes forskellige udbytte er, at de har forskellige erfaringer, når de begynder på uddannelsen. Selv om de får noget forskelligt ud af uddannelsen, er de enkelte lærere rimelig konsistente i forhold til, hvilke dele af undervisningen de tager til sig.
Producer/forfatterMikkel Kamp
URLhttps://www.uddannelsesforbundet.dk/media/3741/uddannelsesbladet-2.pdf
PersonerHenriette Duch

Beskrivelse

Diplomuddannelsen sætter vidt forskellige spor Siden 2010 har nye erhvervsskolelærere taget diplomuddannelse i erhvervspædagogik. De får generelt gode karakterer, viser ph.d.-af handling, der også peger på, at udbyttet af uddannelsen er vidt forskelligt fra person til person. Men fælles for de f leste er, at det styrker identiteten som lærer.

Undervisningen kan være den samme, men sammenhængen, den nye viden skal bruges i, er forskellig fra lærer til lærer. Måske derfor, og fordi lærerne har forskellige baggrund, er det langt fra det samme, der lagrer sig i hjernebarken hos dem, når de gennemfører en diplomuddannelse. Sådan lyder et af fundene i en ph.d.-afhandling om Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, der blev indført i 2010.

- Lærerne får alle sammen noget ud af uddannelsen, men de bruger det på mange forskellige måder og på mange niveauer. Der er langt fra et en-til-en-forhold mellem, hvad man lærer, og hvad man gør. Man kunne tro, at forskellene var på skoleniveau, men det er helt ned på individniveau. Jeg har for eksempel interviewet to, som taler om differentiering, men de mener noget vidt forskelligt, siger Henriette Duch, der står bag afhandlingen, og underviser på diplomuddannelsen på professionshøjskolen VIA i Aarhus.

Hun har blandt andet interviewet 20 erhvervsskolelærere fra tekniske skoler, social- og sundhedsskoler, handelsskoler og en kombinationsskole om deres udvikling og udbytte af uddannelsen. Hun vurderer, at den primære årsag til lærernes forskellige udbytte er, at de har forskellige erfaringer, når de begynder på uddannelsen. Selv om de får noget forskelligt ud af uddannelsen, er de enkelte lærere rimelig konsistente i forhold til, hvilke dele af undervisningen de tager til sig.

Periode12 mar. 2018

Relaterede publikationer

1 ID: 272373632