Guldaldermotorvejen er død

  • Henrik Harder

Presse/medie

Beskrivelse

Den klassiske motorvej er snart en saga blot. I stedet har vi fået truckerstier og bymotorveje. Et nyt forskningsprojekt lægger op til en radikalt anderledes måde at planlægge motorveje. Den klassiske motorvej forsvinder i fremtiden - og vi får i stedet bymotorveje og truckerstier, spår trafikforskere i ny forskningsprojekt. Klik for større foto Guldaldermotorvejen var en rejsevej, der snoede sig gennem det åbne landskab i et harmonisk forløb. Men fra starten af 1980’erne har en udvikling på vej væk herfra været i gang. I dag tiltrækker motorvejene mere og mere erhvervsliv, som ønsker gode adgangsforhold og daglig eksponering over for de forbikørende.De større byer ekspanderer og lægger sig som samfund tæt omkring motorvejene. På den måde kommer motorvejene til at ændre karakter til bymotorveje, der omkranser eller går igennem byen og truckerstier, der har tæt og tung trafik, og som omgives af store industribygninger og lagerhaller.Men i bogen”Byen, vejen og landskabet - motorveje til fremtiden” foreslår forskerne Henrik Harder Hovgesen og Jens Balsby Nielsen, hvordan virksomheder og boliger bygget på søjler, tillader kig til de åbne landskaber omkring vejen, eller hvordan virksomheder, der er udformet som landskabet, falder ind i omgivelserne.
Periode10 okt. 2005

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelGuldaldermotorvejen er død
    Mediets navn/udløbIngeniøren
    Dato10/10/2005
    Producer/forfatterBirgitte Marfelt
    PersonerHenrik Harder