Turismetrends: På sporet af oplevelsesturisme: Turismeforsker karakteriserer det danske turist-erhverv som fantasiløst. Der er lang vej at gå, hvis man vil på sporet af det, der tilbydes i Dubai, Las Vegas... Eller for den sags skyld i Hamborg.

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Der er nogen, der siger, at Danmark skal leve af oplevelser. Men gælder det også turistbranchen? Og hvordan defineres´"en oplevelse"? Tid og tendenser ser nærmere på oplevelserne i en branche, som havde sin prime time i 90'erne. For mens den udenlandske turistbranche scorer kassen og tiltrækker danske turister til events som f.eks. større fodboldarrangementer, solformørkelser og koncerter - så er det danske turisterhverv først lige begyndt at forstå begrebet "oplevelsesturisme". Vi har bedt Peter Kvistgaard, ph.d., adjunkt og forsker ved Aalborg Universitets Tourism Research Unit, give sit bud på de vigtigste nye tendenser i turistbranchen.
    Bibliografisk note: Peter Kvistgaard har ph.d.-graden i regional turismepolicy og har siden 1998 forsket og undervist i turisme ved Tourism Research Unit. Kvistgaard har siden 2003 beskæftiget sig intenst med oplevelsesøkonomi, oplevelsessamfundet og oplevelser i forhold til turimse. Han er sammen med Karina Smed forfatter til "Oplevelsesprofil for feriedestination Møn" fra 2005.
    Emneord: turisme, oplevelser

    Emne

    Turisme og oplevelsesøkonomi
    Periode1 aug. 2006

    Mediebidrag

    1

    Mediebidrag

    • TitelTurismetrends: På sporet af oplevelsesturisme: Turismeforsker karakteriserer det danske turist-erhverv som fantasiløst. Der er lang vej at gå, hvis man vil på sporet af det, der tilbydes i Dubai, Las Vegas... Eller for den sags skyld i Hamborg.
      Mediets navn/udløbtid og tendenser
      MedietypeTryk
      Dato01/08/2006
      PersonerPeter Kvistgaard

    Emneord

    • turisme
    • oplevelser