Kompleks betydningsfremstilling i digitalt billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling i skolen: En Design-Based-Research-inspireret undersøgelse af hvordan it-didaktisk design kan fremme læringsudbyttet af digitalt billedarbejde på iPad på 5. klassetrin

Helle Rasmussen

Publikation: Ph.d.-afhandling

331 Downloads (Pure)

Abstract

Helle Rasmussens ph.d.-afhandling bidrager til uddannelsesforskningen med ny anvendelsesorienteret viden om, hvordan it-didaktisk design kan fremme læringsudbyttet af digitalt billedarbejde på iPad i skolen.
Størstedelen af det empiriske grundlag for undersøgelsen er skabt gennem klasserumsinterventioner i tre 5. klasser, hvor it-didaktiske designs af digitalt billedarbejde er blevet implementeret, testet og udviklet. På den baggrund er der genereret viden om:
• Potentialet i implementering af iPad som medie for digitalt billedarbejde i skolen
• Potentialet i integrering af målrettede eksperimenter i undervisningen omkring digitalt billedarbejde
• Potentialet i brugen af læringsplatform og digital tavle som ramme om praksisfællesskaber i undervisningen omkring digitalt billedarbejde
Undersøgelsens resultater udmøntes i den første forskningsbaserede model af it-didaktisk design af digitalt billedarbejde i nordisk sammenhæng. Derved imødekommes undersøgelsens formål om at skabe grundlag for kvalificering og fornyelse af undervisningen i skolens billedkunstfag og i andre faglige og tværfaglige sammenhænge i skolen, hvor digitalt billedarbejde indgår.
OriginalsprogDansk
Vejledere
  • Buhl, Mie, Hovedvejleder
  • Nielsen, Peter, Bivejleder, Ekstern person
Udgiver
ISBN'er, elektronisk978-87-7112-894-9
DOI
StatusUdgivet - feb. 2017

Bibliografisk note

Ph.d. vejleder:
Professor Mie Buhl, Aalborg Universitet i København

Ph.d. bi-vejleder:
Lektor Peter Nielsen, Aalborg Universitet

Emneord

  • Digitalt billedarbejde, billedæstetisk kompetenceudvikling, it-didaktisk design, æstetik

Citationsformater