Aktionsforskning: Fra forskningsideal til forskningspraksis

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Abstrakt

Kapitlet beskriver aktionsforskning som både tilgang og metode og er baseret på udvalgt teori og forfatterens mangeårige erfaring med aktionsforskning. Først præsenteres centrale elementer af aktionsforskningens teoretiske og praktiske grundlag og præmisser kort. I forlængelse heraf gennemgås aktionsforskningens metodiske aspekter med udgangspunkt i et konkret aktionsforskningsprojekt. Det beskrives, hvordan data kan tilvejebringes samt hvilke typer data, man kan forestille sig kan tilvejebringes i et aktionsforskningsprojekt. Der lægges særlig vægt på at beskrive deltagelse som metodisk udgangspunkt for aktionsforskningsdesigns i et medforskerperspektiv. Her sættes der fokus på, hvordan deltagerne i et aktionsforskningsprojekt i samarbejde med forskeren skaber grundlag for både praksis- og vidensudvikling. Ud over dataindsamling opstår der også spørgsmål om forskningens analytiske aspekter. Forskeren må gøre sig overvejelser over, hvordan forskelligartet data kan systematiseres i forhold til både at bidrage til at skabe ny praktisk viden og videnskabelig viden. I kapitlets del om værksteder og aktionsforskningscyklussen diskuteres forholdet mellem udvikling og forskning med udgangspunkt i det konkrete aktionsforskningsprojekt. I forlængelse heraf diskuteres videnskabelige kvalitetskriterier for den viden, aktionsforskning kan tilvejebringe, samt nogle af de centrale overvejelser, forskeren må gøre sig i den anledning.
Luk

Detaljer

Kapitlet beskriver aktionsforskning som både tilgang og metode og er baseret på udvalgt teori og forfatterens mangeårige erfaring med aktionsforskning. Først præsenteres centrale elementer af aktionsforskningens teoretiske og praktiske grundlag og præmisser kort. I forlængelse heraf gennemgås aktionsforskningens metodiske aspekter med udgangspunkt i et konkret aktionsforskningsprojekt. Det beskrives, hvordan data kan tilvejebringes samt hvilke typer data, man kan forestille sig kan tilvejebringes i et aktionsforskningsprojekt. Der lægges særlig vægt på at beskrive deltagelse som metodisk udgangspunkt for aktionsforskningsdesigns i et medforskerperspektiv. Her sættes der fokus på, hvordan deltagerne i et aktionsforskningsprojekt i samarbejde med forskeren skaber grundlag for både praksis- og vidensudvikling. Ud over dataindsamling opstår der også spørgsmål om forskningens analytiske aspekter. Forskeren må gøre sig overvejelser over, hvordan forskelligartet data kan systematiseres i forhold til både at bidrage til at skabe ny praktisk viden og videnskabelig viden. I kapitlets del om værksteder og aktionsforskningscyklussen diskuteres forholdet mellem udvikling og forskning med udgangspunkt i det konkrete aktionsforskningsprojekt. I forlængelse heraf diskuteres videnskabelige kvalitetskriterier for den viden, aktionsforskning kan tilvejebringe, samt nogle af de centrale overvejelser, forskeren må gøre sig i den anledning.
OriginalsprogDansk
TitelEmpiriske undersøgelser og metodiske greb i de pædagogiske professionsuddannelser
RedaktørerThomas Engsig
Antal sider20
ForlagHans Reitzel
Publikationsdato1 jun. 2017
StatusAccepteret/In press - 1 jun. 2017
PublikationsartForskning
Peer reviewJa

    Forskningsområder

  • Aktionsforskning, Forskningsmetoder

Aktiviteter

ID: 260447567