Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere: Introduktion

Birgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet introducerer til elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere, som er bogens omdrejningspunkter. Først introduceres til det 21. århundredes kompetencer, der sammen med sociologen Manuel Castells’ forståelse af transformationen til netværkssamfundet står centralt i den overordnede didaktiske designtilgang. Derefter tages elevernes digitale produktion op, og de centrale begreber i relation hertil introduceres. Kapitlet introducerer en didaktisk design-model, som rummer lærernes rammedesign, hvor der lægges op til, at eleverne agerer som didaktiske designere. Endvidere udfolder kapitlet de centrale resultater i projektet, at didaktisk design ikke alene tilhører lærernes domæne men også elevernes, samt at elevernes digitale egenproduktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.
OriginalsprogDansk
TitelDigital Produktion : Deltagelse og læring
RedaktørerBirgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen, Helle Marie Skovbjerg
Antal sider16
Vol/bind1
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo Forlag A/S
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider11-26
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-7160-530-3
StatusUdgivet - 2017
NavnUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Bibliografisk note

udkommer i serien "Undervisning og læring" som er i BFI-listen opdateret 4/9 2017

Emneord

  • digital
  • produktion
  • didaktisk
  • design
  • EV charging station
  • mål

Citationsformater