Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: Et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital

Martin D. Munk, Mette Foged, Andreas Christian Møller Mulvad

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    777 Downloads (Pure)

    Abstract

    Artiklen viser, at der er en nær sammenhæng mellem social baggrund og gennemførelse af eliteuddannelse og ikke-eliteuddannelse blandt en gruppe af
    danske migranter med minimum fem års ophold i udlandet. Vi tilføjer en
    ny rekonversionsstrategi til Pierre Bourdieus batteri af strategier udfoldet i
    La Noblesse d’État, en udvandringsstrategi med henblik på erhvervelse af uddannelseskapital. Især personer med veluddannede forældre har en forøget
    sandsynlighed for at erobre en universitetsuddannelse på en eliteinstitution,
    navnlig i ”zones of prestige”, det vil sige i England og USA, som relativt set
    har de største udbud af distinktive universitetsinstitutioner. En gruppe af
    migranter gennemfører en udenlandsk universitetsuddannelse på ikke-elite
    institutioner, hvilket kan afspejle en form for kompensatorisk strategi, som
    udmøntes i social uddannelsesmobilitet. Forældrene til børn, der opnår en
    universitetsgrad fra udlandet, har desuden selv en betydelig kosmopolitisk
    erfaring. Endeligt finder vi markante kønsforskelle.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Sociologi
    Vol/bind22
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)31-58
    Antal sider28
    ISSN0905-5908
    StatusUdgivet - 10 nov. 2011

    Citationsformater