Aktiviteter pr. år
Abstract
Undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke pædagogstuderendes udvikling af professionsidentitet. Professionsidentitet forstås i artiklen som en dynamisk, personligt forankret, professionsbaseret teoretisk og praktisk viden, der kommer til udtryk i en reflekteret professionsudøvelse. Artiklens empiri er hentet fra et aktionsforskningsbaseret udviklingsprojekt på en dansk professionshøjskole, hvor en gruppe undervisere har eksperimenteret med egen undervisning ved at inddrage kunstneriske værker og metoder i forskellige undervisningsforløb, hvor kunstinddragelsen viste sig at have betydning for de studerendes refleksionsmuligheder og meningsskabelse i spændet mellem personlig erfaring og professionens sprog, begreber og teorier. I lyset af æstetiske og sociokulturelle læringsteorier peger resultaterne på, at undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke de studerendes forestillingsevne om sig selv som fremtidigt kompetente, vidensbrugende professionsudøvere som pædagoger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse |
Vol/bind | 2 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 108-126 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 23 apr. 2018 |
Aktiviteter
- 2 Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Hvordan kan æstetiske læreprocesser åbne op for nye måder at lære på?
Julie Borup Jensen (Foredragsholder)
28 feb. 2018Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Fil -
Æstetik og Læring
Julie Borup Jensen (Foredragsholder)
21 sep. 2017Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed