Abstract
Praktisk værkstedsarbejde bliver i skole- og uddannelsespolitiske diskussioner ofte omtalt som en didaktisk vej til at gøre op med fænomenet ’taberdrenge’ og til at inkludere drenge og mænd i uddannelse. Med afsæt i pædagogisk udviklingsarbejde på uddannelsen til multimediedesigner undersøger artiklen, om praksisinddragelse i undervisning har en særlig gavnlig virkning for inklusion af drenge og mænd. Via en opmærksomhed på faglighed, specialisering og arbejdsdelinger i faget sættes der fokus på, hvordan praksisinddragende undervisning ser ud til at skabe konfigurationer mellem faglighed og køn, der kan føre til in- og eksklusioner blandt uddannelsens mandlige såvel som kvindelige studerende.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser : Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis |
Redaktører | Steen Baagøe Nielsen, Signe Hvid Thingstrup, Marianne Brodersen, Henrik Hersom |
Antal sider | 15 |
Forlag | Frydenlund Academic |
Publikationsdato | 2018 |
Udgave | 1 |
Sider | 153-166 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 9788771187274 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- inkluderende undervisning
- Køn
- drenge
- Praksisnær kompetenceudvikling