Praksisinddragelse som vej til inklusion?

Nanna Friche, Henrik Hersom

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Praktisk værkstedsarbejde bliver i skole- og uddannelsespolitiske diskussioner ofte omtalt som en didaktisk vej til at gøre op med fænomenet ’taberdrenge’ og til at inkludere drenge og mænd i uddannelse. Med afsæt i pædagogisk udviklingsarbejde på uddannelsen til multimediedesigner undersøger artiklen, om praksisinddragelse i undervisning har en særlig gavnlig virkning for inklusion af drenge og mænd. Via en opmærksomhed på faglighed, specialisering og arbejdsdelinger i faget sættes der fokus på, hvordan praksisinddragende undervisning ser ud til at skabe konfigurationer mellem faglighed og køn, der kan føre til in- og eksklusioner blandt uddannelsens mandlige såvel som kvindelige studerende.
    OriginalsprogDansk
    TitelDrenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser : Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis
    RedaktørerSteen Baagøe Nielsen, Signe Hvid Thingstrup, Marianne Brodersen, Henrik Hersom
    Antal sider15
    ForlagFrydenlund Academic
    Publikationsdato2018
    Udgave1
    Sider153-166
    Kapitel6
    ISBN (Trykt)9788771187274
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • inkluderende undervisning
    • Køn
    • drenge
    • Praksisnær kompetenceudvikling

    Citationsformater