Sammenhæng mellem hastighed og risiko: Skal potensmodellen erstattes af eksponentialmodellen?

Katrine Terp Nielsen, Camilla Sloth Andersen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

    Abstract

    Potensmodellen har siden sin offentliggørelse i startfirserne været dominerende til estimering af den sikkerhedsmæssige effekt af en hastighedsændring. I 2012 blev en eksponentialmodel publiceret som alternativ til den veletablerede model. Artiklens komparative analyse af de to modeller fokuserer på en evaluering af følgende parametre: statistisk tilpasningsgrad, brugervenlighed og anvendelsesmuligheder. For førstnævnte parameter findes ingen markante forskelle på de to modeller, såfremt potensmodellens eksponent tager højde for vejmiljøet. Brugervenligheden findes for begge modeller høj, men yderligere undersøgelser heraf anbefales. Eksponentialmodellen foranlediger en opsplitning af den totale relative risiko for en hastighedsfordeling. Dette vurderes som en enestående anvendelsesmulighed for modellen. Artiklen anbefaler derfor videre arbejde med eksponentialmodellen, så denne egenskab kan inkorporeres i det praktiske trafiksikkerhedsarbejde.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDanish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
    Udgave nummer2014
    Antal sider13
    ISSN1903-1092
    StatusUdgivet - 2015
    Begivenhed Trafikdage på Aalborg Universitet 2014 - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
    Varighed: 25 aug. 201426 aug. 2014
    Konferencens nummer: 2014

    Konference

    Konference Trafikdage på Aalborg Universitet 2014
    Nummer2014
    LokationAalborg Universitet
    Land/OmrådeDanmark
    ByAalborg
    Periode25/08/201426/08/2014

    Emneord

    • Trafik
    • Potensmodellen
    • Hastighedsændring
    • Sikkerhedseffekt

    Citationsformater