Skolemoden og skoleparat: Vurderinger af børn ved overgangen til skolen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Vurderinger af børn ved overgangen til skolen har været og er fremdeles omdiskuterede. Man kan sige, at samfundsmæssige in- og eksklusionsprocesser via modenhedsvurderinger kan sætte sig igennem allerede her, ved overgangen til grundskolen, i vurderinger, der har deres afsæt i, hvad der defineres som det normale henholdsvis det, der evt. afviger fra denne norm. Der er mange og væsentlige problematikker forbundet med det at afgøre, om et barn udvikler sig normalt i almindelighed, og om det er parat til at starte i skole i særdeleshed, hvilket også har afspejlet sig i den pædagogiske og politiske debat om denne praksis. Det er disse problematikker, der i denne artikel diskuteres med inddragelse af historisk empirisk materiale.
    OriginalsprogDansk
    TitelTest og prøvelser : Oprindelse, udvikling, aktualitet
    RedaktørerKaren Egedal Andreasen, Mette Buchardt, Annette Rasmussen, Christian Ydesen
    Antal sider21
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2015
    Udgave1
    Sider97-118
    Kapitel4
    ISBN (Trykt)9788771123388
    StatusUdgivet - 2015
    NavnSerie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser
    Vol/bind6
    ISSN2245-7569

    Emneord

    • test
    • skolemodenhed

    Citationsformater