Abstract
I 1930 påbegyndte psykolog og kommunelærer Henning Meyer sit skolepsykologiske arbejde på Frederiksberg og dermed lød startskuddet til en ny og skelsættende praksis, der i de følgende år skulle brede sig til hele den danske folkeskole. Et af de afgørende nye elementer i denne praksis var anvendelsen af Binet-Simon intelligenstesten, der fungerede som et videnskabeligt forankret værktøj, der viste sig funktionelt i forhold til at sortere børn i henholdsvis normalklasser og værneklasser baseret på deres intelligenskvotient. Formålet med denne artikel er på den baggrund at underkaste opkomsten, etableringen og praksis for dette nye værktøj på Frederiksberg en nærmere analyse. Nærmere bestemt handler det om at afdække, hvilken betydning intelligenstest kan tilskrives som evalueringsteknologi, hvorledes intelligenstest spiller sammen med andre evalueringsteknologier såsom lærerevalueringer, samt med hvilken legitimitet intelligenstest blev anvendt som evalueringsteknologi.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | TEMP - tidsskrift for historie |
Volume | 3 |
Issue number | 5 |
Pages (from-to) | 126-143 |
Number of pages | 17 |
ISSN | 1904-5565 |
Publication status | Published - 2012 |