Den spilkompetente lærer: mellem game literacy og gamemastering

Thorkild Hanghøj, Lise Dissing Møller

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

På trods af den stigende udbredelse af computerspil i skolen findes der kun begrænset forskning, der konkret undersøger, hvad det kræver at bruge spil i undervisningen. Fokus for denne artikel er derfor at beskrive, hvad det vil sige at være en spilkompetent lærer. Det vil sige, hvordan man som lærer skal kunne udvælge, afprøve, spille, forstå, iscenesætte, facilitere og evaluere brugen af spil i undervisningen. Læreres spilkompetence kan beskrives som en kobling af to praksisformer, der dels handler om at udvise game literacy (“spilkyndighed”), dels handler om gamemastering, som er lærerens didaktiske evne til at
kunne iscenesætte spilscenarier i undervisningen. Artiklen gennemgår en række empiriske eksempler på game literacy og gamemastering i forhold til brugen af komplekse computerspil som Minecraft og Torchlight II i undervisningen. Til sidst opsummerer vi didaktiske principper for, hvad det kræver at være en spilkompetent underviser.
Original languageDanish
JournalLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Issue number3
Pages (from-to)8-31
Number of pages23
ISSN2445-6810
Publication statusPublished - 2017

Cite this