Konkurrenceklausul ved majoritetssalg: Hvordan sikres holdbarheden?

Erik Werlauff

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen giver nogle enkle forslag til, hvordan en afbalanceret konkurrenceklausul ved majoritetssalg kan udtænkes, således at den kan overleve den krydsild, der kommer fra konkurrenceloven, aftaleloven og ansættelsesklausulloven. Det er artiklens grundlæggende tese, at den reelle majoritetssælger (læs: ejeren af det sælgende holdingselskab) ofte fortsætter som direktør og i denne egenskab påtager sig en konkurrenceklausul, men at en stærkere og længere binding af sælgeren ofte vil kunne opnås ved at tænke i en kombination af sælgerens egenskab af 1) fortsættende direktør (i en periode) og 2) sælger af en aktiemajoritet.
    Original languageDanish
    JournalRevision & Regnskabsvaesen
    Volume2017
    Issue number12
    Pages (from-to)36-43
    Number of pages8
    ISSN0034-6918
    Publication statusPublished - 1 Dec 2017

    Cite this