Sammenhæng fra teori til praksis – hvordan lærer sygeplejestuderende kommunikation i klinisk praksis?

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Artiklen tager sit udgangspunkt i at undersøge, hvordan sygeplejestuderende i løbet af et klinisk læringsforløb på et dansk sygehus kommer tættere på at blive fuldgyldige medlemmer af det praksisfællesskab, som sygeplejerskerne udgør. Artiklen viser, at de studerende gennemgår forskellige faser i deres læringsproces i afdelingen i et tæt samarbejde med klinisk vejleder og patienter. Gennem mikroetnografisk analyse af autentisk videodata belyses udviklingen fra (1) observerende perifere deltagere til (2) observerende deltagere og (3) selvstændige deltagere under observation. Analysen sætter skarpt på detaljer i interaktionen, der er afgørende for deltagernes selvforståelse som aktører: Artiklen konkluderer på den baggrund, at de studerende har brug for invitationer fra kliniske vejledere til at tage springet som interagerende deltagere. Disse invitationer kan både være verbale aftaler og små kropsligt rettede bevægelser, der uanset har betydning for den studerendes interaktion og dermed udvikling mod et medlemskab af praksisfælleskabet.
Original languageDanish
Title of host publicationSammenhænge i sundhedskommunikation
EditorsMariann Sørensen, Søren Frimann, Helle Wentzer
Volume2
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2015
Pages203-244
Chapter7
ISBN (Print)978-87-7112-320-3
Publication statusPublished - 2015
SeriesSerie om Sundhedskommunikation
Number2

Cite this