@inbook{f22c092994754e4cb619dc0141453a6b,
title = "Sammenh{\ae}ng fra teori til praksis – hvordan l{\ae}rer sygeplejestuderende kommunikation i klinisk praksis?",
abstract = "Artiklen tager sit udgangspunkt i at unders{\o}ge, hvordan sygeplejestuderende i l{\o}bet af et klinisk l{\ae}ringsforl{\o}b p{\aa} et dansk sygehus kommer t{\ae}ttere p{\aa} at blive fuldgyldige medlemmer af det praksisf{\ae}llesskab, som sygeplejerskerne udg{\o}r. Artiklen viser, at de studerende gennemg{\aa}r forskellige faser i deres l{\ae}ringsproces i afdelingen i et t{\ae}t samarbejde med klinisk vejleder og patienter. Gennem mikroetnografisk analyse af autentisk videodata belyses udviklingen fra (1) observerende perifere deltagere til (2) observerende deltagere og (3) selvst{\ae}ndige deltagere under observation. Analysen s{\ae}tter skarpt p{\aa} detaljer i interaktionen, der er afg{\o}rende for deltagernes selvforst{\aa}else som akt{\o}rer: Artiklen konkluderer p{\aa} den baggrund, at de studerende har brug for invitationer fra kliniske vejledere til at tage springet som interagerende deltagere. Disse invitationer kan b{\aa}de v{\ae}re verbale aftaler og sm{\aa} kropsligt rettede bev{\ae}gelser, der uanset har betydning for den studerendes interaktion og dermed udvikling mod et medlemskab af praksisf{\ae}lleskabet. ",
keywords = "Sundhedskommunikation, Praksisl{\ae}ring, Situeret l{\ae}ring, Mikroetnografi, Videoetnografi, ",
author = "Malene Kj{\ae}r",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-320-3",
volume = "2",
series = "Serie om Sundhedskommunikation",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "2",
pages = "203--244",
editor = "S{\o}rensen, {Mariann } and Frimann, {S{\o}ren } and Helle Wentzer",
booktitle = "Sammenh{\ae}nge i sundhedskommunikation",
}