Abstract
Artiklen beskæftiger sig med metode i dobbelt forstand, nemlig metoden i metodeundervisning. Metode er et vanskeligt begreb at kommer overens med for A&D's nye studerende. De møder begrebet i mange sammenhænge: fagets metoder, studiets metoder og videnskabens metoder, men hvad 'er' en metode egentlig. Artiklens svar er, at en metode er en generel og systematiseret fremgangsmåde, der støtter den studerende i at producere, anvende og formidle viden på en måde, så denne viden fremstår sammenhængende og velbegrundet. Artiklen fokuserer på to metoder, der er helt centrale på A&D's første studieår: Projektarbejdets Metode og Det Arkitektoniske Hovedgreb. Fælles for metoderne er, at de er generelt anvendelige på tværs af studiets specifikke indhold. Samtidig er metoderne forskellige i deres sigte. Projektarbejdets metode tilbyder en systematiseret og begrundet fremgangsmåde til at producere viden og form. Hovedgrebet sigter derimod mod formidling af en given forms 'essens'. Artiklens pointe er, at det en generel og dermed abstrakt metode bedst læres gennem omgang med flere eksempler på specifik anvendelse af metoden. Undervisningsmæssigt sker det ved en vekslen mellem anvendelser af metoden, fremlæggelse af resultaterne efterfulgt af generaliserende og 'metodeformulerende' refleksion. Der er således tale om cirkulær vekslen mellem anvendelse, generalisering og begrebsdannelse samt fornyet anvendelse.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Pandoras boks : metode antologi |
Editors | Lars Botin, Ole Pihl |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2005 |
Pages | 31-58 |
ISBN (Print) | 8773077410 |
Publication status | Published - 2005 |