Medierede læreprocesser: Fra sproghandling til samhandling

Elsebeth Korsgaard Sorensen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

Digitale medier såsom computere og internettet er i dag i stigende grad helt centrale for undervisning og læring på alle niveauer i uddannelsessystemet. Også i hverdagslivet finder der læring sted, når vi bruger medierne til at kommunikere, lege og søge information med. De digitale medier stiller nye krav til vores tekniske og sociale kompetencer og til tilrettelæggelsen af undervisning. Det gælder eksempelvis indretningen af de fysiske rum, forholdet mellem underviser og lærende samt det æstetiske design af brugerflader og undervisningsmateriale.
I denne antologi fremlægger og diskuterer en række forskere deres konkrete erfaringer med og overvejelser over didaktisk design og brugen af digitale medier i forskellige undervisnings- og læringskontekster fra grundskole til universitetsniveau. Bogens tre dele behandler spørgsmål om: 1) børn og unges brug af digitale medier, 2) sprog, matematik og billeder i it-didaktisk design, 3) it-didaktisk design i videregående uddannelser.
Bogen henvender sig til undervisere, studerende, forskere og andre som har interesse i de digitale mediers potentialer og i design og organisering af lærings- og undervisningsforløb med brug af digitale medier.
Original languageEnglish
Title of host publicationIn L. B. Andreasen, B. Meyer, P. Rattleff (red.), Digitale medier og didaktisk design. 2. oplag
Number of pages17
Place of PublicationCopenhagen
PublisherDanmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Publication date2008
Edition2
Pages235-251
ISBN (Print)978-87-7684-222-2
Publication statusPublished - 2008
Externally publishedYes

Cite this