Abstract
Digitale medier såsom computere og internettet er i dag i stigende grad helt centrale for undervisning og læring på alle niveauer i uddannelsessystemet. Også i hverdagslivet finder der læring sted, når vi bruger medierne til at kommunikere, lege og søge information med. De digitale medier stiller nye krav til vores tekniske og sociale kompetencer og til tilrettelæggelsen af undervisning. Det gælder eksempelvis indretningen af de fysiske rum, forholdet mellem underviser og lærende samt det æstetiske design af brugerflader og undervisningsmateriale.
I denne antologi fremlægger og diskuterer en række forskere deres konkrete erfaringer med og overvejelser over didaktisk design og brugen af digitale medier i forskellige undervisnings- og læringskontekster fra grundskole til universitetsniveau. Bogens tre dele behandler spørgsmål om: 1) børn og unges brug af digitale medier, 2) sprog, matematik og billeder i it-didaktisk design, 3) it-didaktisk design i videregående uddannelser.
Bogen henvender sig til undervisere, studerende, forskere og andre som har interesse i de digitale mediers potentialer og i design og organisering af lærings- og undervisningsforløb med brug af digitale medier.
I denne antologi fremlægger og diskuterer en række forskere deres konkrete erfaringer med og overvejelser over didaktisk design og brugen af digitale medier i forskellige undervisnings- og læringskontekster fra grundskole til universitetsniveau. Bogens tre dele behandler spørgsmål om: 1) børn og unges brug af digitale medier, 2) sprog, matematik og billeder i it-didaktisk design, 3) it-didaktisk design i videregående uddannelser.
Bogen henvender sig til undervisere, studerende, forskere og andre som har interesse i de digitale mediers potentialer og i design og organisering af lærings- og undervisningsforløb med brug af digitale medier.
Original language | English |
---|---|
Title of host publication | In L. B. Andreasen, B. Meyer, P. Rattleff (red.), Digitale medier og didaktisk design. 2. oplag |
Number of pages | 17 |
Place of Publication | Copenhagen |
Publisher | Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag |
Publication date | 2008 |
Edition | 2 |
Pages | 235-251 |
ISBN (Print) | 978-87-7684-222-2 |
Publication status | Published - 2008 |
Externally published | Yes |