Udsatte unge, aktivering og uddannelse - Dømt til individualisering

Research output: Book/ReportBookResearch

Abstract

CEFU, Learning Lab Denmark, Danmarks Pædagogiske Bibliotek, Copenhagen. 2004 Kort beskrivelse: Hver sjette ung har udsigt til en fremtid som evighedszapper mellem forskellige uddannelser, aktiveringsprojekter og løse job. Det drejer sig om unge, der er uafklarede, ikke kan tage sig sammen, har koncentrationsproblemer, er krævende, har belastede baggrunde, faglige problemer, vil noget andet end det umiddelbart tilgængelige osv. Abstract: Svaret fra uddannelsernes og aktiveringsprojekternes side er i stigende grad at tage udgangspunkt i den enkelte unge, som skal afklare sin situation og udvikle individuelle kompetencer. Ordvalget er entydigt: den enkelte, individuel, alene. Individualiseringens retorik er for længst slået igennem på alle niveauer: på det overordnede politiske plan, i de institutionelle formålsparagraffer og i de pædagogiske metoder. Men hvordan reagerer de unge på at leve i en individualiseret tid? Hvordan oplever de deres situation? Og hvad er deres forventninger til uddannelse og arbejde? Noemi Katznelson giver i denne bog, de unge stemme og os svar. Bogen kan læses af alle faggrupper med interesse i udsatte unge, aktivering, uddannelse samt mere generelt i individualiseringen som tendens og begreb.
Original languageDanish
Place of PublicationCopenhagen
PublisherCEFU, Learning Lab Denmark, Danmarks Pædagogiske Bibliotek
Publication statusPublished - 2004
Externally publishedYes

Cite this