Undervisning - forventninger og fortolkning

Tina Bering Keiding, Helle Mathiasen

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

    Abstract

    Artiklen sætter fokus på temaerne forventning og evaluering i relation til undervisning. Ud fra en systemteoretisk tilgang beskrives, hvordan den samme undervisning iagttages og evalueres vidt forskelligt alt afhængigt af deltagernes forventninger til og forestillinger om undervisning. Det betyder at udsagn som god/dårlig undervisning ikke siger noget om den aktuelle interaktion, men om hvorvidt interaktionen indfrier eller skuffer den specifikke deltages forventning. Dette har to implikationer. For det første at kommunikation om deltagernes, såvel studerende som undervisere, forventninger til deltagelse i undervisning er et vigtigt aspekt af undervisningen. Der må med andre ord kommunikeres om undervisningskommunikationen. For det andet at evalueringer, som skal danne grundlag for kvalitetsudvikling af uddannelse og undervisning, må iagttage samtlige deltageres bidrag til den konkrete undervisning, samt gennem konditionering angive, hvilken forventningshorisont, der ønskes som referencepunkt for evalueringen.
    Original languageDanish
    JournalTidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse
    Issue number8
    Number of pages9
    ISSN1603-5518
    Publication statusPublished - 1 Nov 2006

    Cite this