Fra nedsendt til bortdømt – om grønlandske lovovertrædere med udviklingshæmning i Danmark

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Op gennem 1950erne og 1960erne blev Grønland ”støvsuget for åndssvage”, hvor blot det at have funktionsnedsættelsen udviklingshæmning var tilstrækkeligt til at blive sendt væk fra sit hjemland til Danmark. Om end Grønland i dag har oprettet institutioner og bosteder for mennesker med funktionsnedsættelser nedsendes et antal af lovovertrædere med udviklingshæmning stadig til behandling og anbringelse i Danmark. Viden om antallet af de nedsendte, deres domstype, mentale tilstand og anbringelsessteder er omgærdet af mystik på grund af en manglende registreringspraksis af gruppen. Nærværende oplæg præsenterer resultaterne af et nyligt afsluttet forskningsprojekt mellem Aalborg Universitet og Grønlands Universitet som har kortlagt Grønlands særlige foranstaltningsdømte, herunder lovovertrædere med udviklingshæmning. Studiet er det første som dels kortlægger gruppen af lovovertrædere med udviklingshæmning i form af antal, deres mentale tilstand og deres anbringelsessted og dels kortlægger det kriminalretlige grundlag for at idømme lovovertrædere med udviklingshæmning en særlig foranstaltning til anbringelse og behandling i Grønland eller Danmark. Studiets resultater præsenteres med særlig fokus på lovovertrædere med udviklingshæmning nedsendt til Danmark.
Periode13 sep. 2023
Sted for afholdelseCenter for Oligofrenipsykiatri, Danmark