Beskrivelse
Del 1: Analyse af læring i professionel sygeplejepraksis (1 time)Det ligger i professionen, at sygeplejersker skal kunne se patienten som et helt menneske. Uanset diagnose eller forestående operation, er det netop det enkelte menneske, I møder. Erfarne sygeplejersker opøver gennem praksis denne kompetence. Men som studerende kan det væres svært at navigere i hensynet til læringsplaner, den tekniske kunnen, egen nysgerrighed og usikkerhed overfor at være så tæt på et andet menneske i krise. Så hvordan kan I som sygeplejesker være med til at bane vejen for nye operationssygeplejersker og skabe et læringsrum, hvor de får det bedste med? Jeg vil komme ind på følgende tematikker:
• Hvordan kan vejen fra novice til ’ekspert’ se ud? (Vi følger studerende over deres første lange forløb i klinisk praksis).
• Kropssprog og talt sprog – hvilke nøgleøjeblikke kan vi iagttage i kommunikationen i praksis – hvad skal vi lægge mærke til – og hvorfor?
• Tavs viden – hvad er det, og hvordan kan vi omsætte den og bruge den aktivt i praksis. Hvordan kan den erfarne give det tavse sprog liv til glæde for den studerende?
Del 2: Læring på OP. Hvad er særligt netop her? Oplæg og diskussion (1 time)
Hvad sker der, når vi flytter læring i praksis ind på operationsgangen? Eksempler fra praksis fremsættes og på den baggrund indbydes til spørgsmål, erfaringsudveksling og diskussion om læring i praksis på operationsgangene.
Periode | 23 maj 2019 |
---|---|
Sted for afholdelse | Faglig sammenslutning for operationssygeplejersker (FS OP) |
Grad af anerkendelse | National |