Vin & Viden: Kunstig intelligens og farlige chatbots

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Kan kunstig intelligens gøre os arbejdsløse?
Den kunstige intelligens er over os. Den er kreativ og effektiv, og den truer med at gøre alle fra programmører til kunstmalere arbejdsløse.

Det lyder næsten som magi, men hvordan fungerer kunstig intelligens?

Det vil adjunkt og forsker i kunstig intelligens Andreas Møgelmose gøre dig klogere på. Og du finder ud af, om kunstig intelligens virkelig kan være så kreativ, at vi skal frygte for vores jobs.

Farlige chatbots
Chatbots og store sprogmodeller – som for eksempel ChatGPT – fylder mere og mere i samfundet. Og de lader til at kunne bruges på uendeligt mange måder.

Men brugeren skal tænke sig om.

Chatbots kan sprede misinformation, vildlede sine brugere og lække følsomme oplysninger. Er det overhovedet trygt at bruge teknologien, og hvad skal man være opmærksom på?

Det svarer Johannes Bjerva på. Han er lektor på Institut for Datalogi på Aalborg Universitet, og han vil fortælle dig, hvordan sprogmodellerne fungerer og problemerne ved at bruge de fantastiske chatbots. Det handler om etik, privacy og datasikkerhed.

Oplægsholdere
Andreas Møgelmose, AAU
Andreas Møgelmose er adjunkt på Institut for Arkitektur og Medieteknologi ved Aalborg Univseritet. Han forsker i kunstig intelligens og har en baggrund i automatisk billedanalyse. Andreas har blandt andet arbejdet med selvkørende biler, automatisk analyse af røntgenbilleder og styring af industrielle malerobotter.

Johannes Bjerva, AAU, medlem af Det Unge Akademi
Johannes Bjerva er lektor på Institut for Datalogi og forsker i sprogteknologi (Natural Language Processing, NLP) ved Aalborg Universitet. I forskningen er fokus på at udvikle metoder og ressourcer indenfor NLP og at gøre teknologien tilgængelig for mindre sprog og samfund.

Om Vin & Viden
Nyd et glas vin, mens du får serveret fascinerende facts fra spændende oplægsholdere. Vin & viden er en arrangementsrække, hvor du bliver klogere på emner, du måske slet ikke troede, du gerne ville vide noget om. Vi lover, at du efterfølgende får lyst til at dele din nye viden med venner og familie.
Periode20 sep. 2023
Sted for afholdelseKunsten Museum of Modern Art, Danmark