Instagrams automatiske oversættelsesfunktion har fejlagtigt oversat "palæstinensisk" til "terrorist", hvilket har skabt kontrovers. Thomas Ploug, professor i dataetik på Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet, udtaler, at dette er en alvorlig fejl, der kan antænde stærkere reaktioner om vestlig undertrykkelse af palæstinensere. Han forklarer, at AI-drevne oversættelser kan indeholde ideologiske lag, der kan skyldes træningsdata eller menneskelige faktorer. Ploug mener, at lovgivning kan hjælpe med at rette op på sådanne fejloversættelser. "Det kræver en lovgivning, der stiller krav til bias-testning, sikkerhed, og hvornår, man må bruge teknologien," siger Plough. Han opfordrer til mere kritisk bevidsthed over for indhold skabt af kunstig intelligens.

(Resumé leveret af Infomedia) Kilder: DR.dk, 02-11-2023 Dagens.dk, 02-11-2023

Periode2 nov. 2023