I et fagligt indlæg præsenterer videnskabelig assistent fra Aalborg Universitets BUILD-institut Malene Rudolf Lindberg et interaktivt Danmarkskort, NabolagsAtlas, der giver indblik i sociale og økonomiske parametre i over 13.000 nabolag over de seneste 30 år. Værktøjet er udviklet af forskere fra AAU og er designet til at hjælpe byplanlæggere og beslutningstagere med at identificere lokale udfordringer og planlægge indsatser. Postdoc Elise Stenholt Lange fra BUILD udtaler: "Datadrevne indsigter er afgørende for at udvikle lokale løsninger, der fremmer ligelig økonomisk udvikling. Med værktøjet gør vi data og indsigter fra forskningen tilgængelige for samfundet." NabolagsAtlas lanceres i november 2023.

(Resumé leveret af Infomedia) Kilder: Teknik og Miljø, sektion 1, side 50, 14-11-2023

Periode14 nov. 2023