Overlæge ved Neurologisk Afdeling og professor ved Klinisk Institut på Aalborg Universitetshospital Jakob Blicher har modtaget en millionbevilling fra Simon Fougner Hartmanns Familiefond til opgradering af MR-skannerudstyr til forskning i den neurologiske sygdom ALS. "MR-skannere er generelt rigtig gode til at lave detaljerede billeder af hjernen, men teknologien (...) er desværre ikke tilstrækkelig, når vi ønsker at forstå årsagen til udvikling af ALS," forklarer han. Blicher ønsker at opgradere en af hospitalets MR-skannere for at studere andre atomer end brint, såsom fosfor og natrium. Projektet er et samarbejde med hjerneforskere fra Radiologisk Forskningscenter, ledet af professor Jens Brøndum Frøkjær fra Aalborg Universitet.

(Resumé leveret af Infomedia) Kilder: Aalborguh.rn.dk, 20-11-2023

Periode20 nov. 2023