Langt op i tiden blev privatliv ikke anset for et gode. Byer lukkede ned for natten, byportene blev stænket og husstanden lukkede sig inde for natten og alt det farlige, der befandt sig ude i den. Mennesker sov sammen i stuens alkover. Faktisk skal vi helt frem til 1700-tallet, før afsidesliggende soveværelser blev almindelige. Det fortæller professor Poul Duedahl fra Aalborg Universitet på en rundtur, han holdt i Aalborg på vegne af Videnskabernes Selskab og Nationalmuseet i samarbejde med Aalborg Universitet og Aalborg Historiske Museum. Han fortæller også, at det var moderne belysning – og den medfølgende oplysning – der i løbet af 1800-tallet endegyldigt tog livet af natten, som folk kendte den, og gjorde privatliv til et aktivt tilvalg og til noget, som de fleste mennesker i dag anser for en menneskeret.

Periode25 jan. 2024

• TitelVidenSkaber: Privatliv i byen