Slut med Google-søgninger? nye chatbotter kan ændre måden, vi finder information på

Som forbrugere skal vi dog være kritiske overfor det, chatbotterne fortæller os, mener eksperter.

Vi skal dog ikke juble for tidligt over de nye chatbotter.

Siden den populære ChatGPT blev lanceret sidste år, er den blevet kritiseret af flere for ikke altid at levere sandheden. Nogle af folkene bag har endda selv været ude og advare om at stole blindt på dens svar.

ChatGPT kan nemlig ikke faktatjekke sig selv. Den er blot god til at imitere, hvordan meningsfyldte tekster ser ud. Og det er alvorligt problem, mener Johannes Bjerva, der er lektor ved Institut for Datalogi på Aalborg Universitet i København.

- Ulemperne med den her form for teknologi er jo, at den lyder så overbevisende. Så risikoen for, at misinformation spredes, er rigtig stor, siger han

Verden har også allerede set eksempler på, at Bing Search er gået i nogle alternative retninger.

Chatbotten bekendte eksempelvis sin kærlighed til en journalist fra New York Times og opfordrede ham til at forlade sin kone.

Johannes Bjerva mener derfor, vi skal lære at være kildekritiske overfor chatbotter på samme måde, som når vi finder en side på nettet via en almindelig søgning.

- Når vi taler med et menneske, så har vi lidt mere tillid, fordi vi vurderer, om det menneske er troværdig eller ej. Og noget af den troværdighed tror jeg, vi vil tillægge os de her chatbotter i starten, fordi de virker så menneskelige.

Periode6 mar. 2023

Emneord