Som forbrugere skal vi dog være kritiske overfor det, chatbotterne fortæller os, mener eksperter.
Vi skal dog ikke juble for tidligt over de nye chatbotter.
ChatGPT kan nemlig ikke faktatjekke sig selv. Den er blot god til at imitere, hvordan meningsfyldte tekster ser ud. Og det er alvorligt problem, mener Johannes Bjerva, der er lektor ved Institut for Datalogi på Aalborg Universitet i København.
- Ulemperne med den her form for teknologi er jo, at den lyder så overbevisende. Så risikoen for, at misinformation spredes, er rigtig stor, siger han
Verden har også allerede set eksempler på, at Bing Search er gået i nogle alternative retninger.
Johannes Bjerva mener derfor, vi skal lære at være kildekritiske overfor chatbotter på samme måde, som når vi finder en side på nettet via en almindelig søgning.
- Når vi taler med et menneske, så har vi lidt mere tillid, fordi vi vurderer, om det menneske er troværdig eller ej. Og noget af den troværdighed tror jeg, vi vil tillægge os de her chatbotter i starten, fordi de virker så menneskelige.