Projektdetaljer

Decentralized Patient Centered Clinical Trials (PACT) er et nationalt grant solutions-projekt. Institut for Planlægning, Aalborg Universitet vil i et offentligt-privat samarbejde med Trial Nation, de fem regioner i Danmark og syv private virksomheder forsøge at reducere barrierer for deltagelse i kliniske forsøg i Danmark for patienter, sundhedspersonale og virksomheder, ved at flytte kliniske forsøg ud fra de store universitetssygehuse og gøre det lettere for borgerne at tilmelde sig kliniske forsøg og deltage fra deres eget hjem. Denne decentrale deltagelse i kliniske forsøg bliver mulig ved for det første at etablere en IT-platform der giver et opdateret national overblik over igangsatte forsøg til både patienter og sundhedspersonale. For det andet udvikles og implementeres en digital patientrekrutteringsplatform hvor borgerne kan tilmelde sig forsøg. Endelig sættes de decentrale kliniske forsøg i gang og datastrømmen fra borgere til forsøgsprojekterne følges og evalueres.
Institut for Planlægning skal bidrage med at sikre brugerinvolvering i implementeringsprocessen for de tre tiltag, ved at indsamle erfaringer om strukturelle, tekniske og kommunikative sammenhænge og forskelle fra private og offentlige aktører.
Kort titelPACT
StatusIkke startet