Læringsressourcer ved IT-implementering og reorganisering af sundhedsfaglig praksis

  • Wentzer, Helle (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Læringsressourcer ved IT-implementering og reorganisering af sundhedsfaglig praksis. Ph.d.-afhandlingen: God IKT-praksis ? begreber til evaluering af praksis forandringer ved IT-implementering i sundhedsorganisationen indgives i marts 2005. Afhandlingen tematiserer nogle af de centrale politiske visioner for IT i sundhedsvæsnet, som nye krav til de menneskelige ressourcer, herunder klinikernes færdigheder:? i at identificere kommunikationsproblemer med konkrete IT-artefakter,? i at genforhandle informationsbehov og samarbejdsbetingelser ved skriftlig medieret kommunikation og samarbejde. Projektet bidrager med begreber og heuristiske modeller til at evaluere IT-implementering som læreprocesser for både personale og organisationen. Begreberne er: E-tekstens poetik, der fortolker EPJ som elektroniske tekster med visse semantiske betingelser for at brugerne kan læse og skrive meningsfuldt i den, herunder at brugerne kan dokumentere deres arbejde og udveksle de informationer der muliggøre et elektronisk-medieret samarbejde. Transkontekstuel syndrom og metakommunikation udtrykker praksistransformationer med IKT, der italesætter bærende myter for sundhedsfaglig identitet og kvalitet. Sundhedsinformatisk action, som en særlige form for humanistisk og skriftlig interaktion til kontinuerlig udvikling af sociotekniske fællesskaber med IKT.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato31/03/200531/03/2005