Aktørkortlægning og værdiskabende klimatilpasning: nye metoder til strategisk planlægning

Maj-Britt Quitzau, Birgitte Hoffmann, Andreas Vang Olsen, Miriam Jensen, Adam Rietti

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

330 Downloads (Pure)

Denne håndbog præsenterer en særlig strategisk tilgang, som er udviklet for at fremme værdiskabende løsninger indenfor klimatilpasning.
Tilgangen er en udvidet aktørkortlægning til at udvikle strategiske konceptforslag, der skaber værdi for lokalsamfundet. Denne tilgang skal løfte klimatilpasningen fra et forholdsvist teknisk tankesæt til
at integrere flere samfundsmæssige og lokale mål. Fundamentet i håndbogen er 8 værktøjer, som hjælper fagpersoner indenfor klimatilpasning (og de deltagende aktører) med systematisk at indtænke værdiskabelse i udviklingsprocessen.
De 8 værktøjer introducerer nye tilgange og metoder til at identificere og realisere merværdi i klimatilpasningsprojekter. Værktøjerne bidrager til at styrke kompetencer til at kunne navigere i komplekse arbejdsprocesser med at skabe øget værdi:
1. Forstå et lokalområde og inddrage aktørerne i udvikling af værdiskabende løsninger.
2. Udvide udviklingsperspektivet i et projekt ved at bringe lokalområdets kvaliteter og samfundsmæssige mål i spil.
3. Skabe momentum og opbakning i et projekt ved at bruge værdiskabelse som løftestang.
Kompetencerne afspejler en række grundlæggende principper til at identificere og realisere centrale værdier for løsningerne.
Brugen af værktøjerne bliver eksemplificeret gennem 4 cases: Grenåens opland, Håb til håb, Gudenåen og Limfjorden.
Alle casene er indgået i udvikling og afprøvning af håndbogens værktøjer. Hver case peger på forskellige måder at udvælge og integrere værktøjerne på samt erfaringer med at bruge dem.
En række basisværktøjer bliver også præsenteret. Det er specifikke og velkendte metoder til at indsamle og opsamle data samt facilitere interaktioner med aktørerne, der supplerer værktøjerne.
Håndbogen er opbygget som et opslagsværk. Den skal udfordre og inspirere til nye tilgange og metoder til konkrete klimatilpasningsprojekter.
ForlagInstitut for Planlægning, Aalborg Universitet
Antal sider83