At tage elevernes perspektiv: Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel er baseret på en antropologisk inspireret undersøgelse blandt tømrergrundforløbselever på en større erhvervsskole på Sjælland i 2011. Artiklen har to formål: For det første beskæftiger den sig med de konkrete fund, der følger af at privilegere elevernes perspektiv i undersøgelsen af de pædagogiske praksisser på tømrergrundforløbet. Artiklen beskæftiger sig her med centrale aspekter af det danske erhvervsuddannelsessystem: Hvad motiverer eud-eleverne? Hvilke implicitte forventninger møder de på grundforløbet? Hvordan håndterer de starten på grundforløbet? For det andet har artiklen til formål at belyse, hvad det betyder at indtage et elevperspektiv. På baggrund af de fund, der beskrives i artiklen, diskuteres det således til slut, om man overhovedet kan tale om at indtage et elevperspektiv, hvad det i så fald betyder, og hvad dette indebærer i relation til karakteren og rækkevidden af den viden, sådanne undersøgelser kan generere.
    OriginalsprogDansk
    TitelUngeperspektiver : Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen
    RedaktørerMette Pless, Niels Ulrik Sørensen
    Antal sider18
    Vol/bind7
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato21 dec. 2018
    Udgave1
    Sider155-172
    Kapitel8
    ISBN (Trykt)978-87-7210-007-4
    StatusUdgivet - 21 dec. 2018
    NavnUngdomsliv
    Nummer1
    Vol/bind7
    ISSN2445-5075

    Emneord

    • antropologi
    • erhvervsuddannelserne
    • elevperspektiv
    • tømrer
    • pædagogisk praksis
    • Motivation

    Citationsformater