Langvarigt arbejdsløse oplever ofte det, nogle forskere beskriver som ’død tid.’ Det efterlader dem i et limbo, hvor de ikke kan se en fremtid, og det har konsekvenser for både deres udsigt til at komme på arbejdsmarkedet og i forhold til deres sociale liv.

Det fortæller lektor i socialt arbejde Merete Monrad om i fjerde episode af CUBBcast. Hun forsker i, hvad ventetiden gør ved arbejdsløse
kontanthjælpsmodtagere og bygger på tre datasæt, som hun og to kolleger har samlet i de senere år.

Det første datasæt består af interviews med tolv borgere med andre problemer end ledighed, der har haft succes med at komme i arbejde eller
uddannelse under forskellige vilkår. Det næste er interviews med 70 aktivitetsparate borgere fra forskellige kommuner, og den sidste gruppe er 24
meget utilfredse borgere, der blandt andet er fundet gennem Facebookgruppen ’Jobcentrets Ofre.’

Jobcentrene og sagsbehandlerne kan selv afhjælpe en del af det limbo, de langtidsarbejdsløse havner i, men de kan ikke fjerne den
grundlæggende usikkerhed, der udløser død tid i beskæftigelsessystemet.

Proceskrav og de mange dokumentationskrav er med til at forlænge ventetiden, og der skal politisk handling og en ny politisk erkendelse til for at give langvarigt arbejdsløse noget af kontrollen over deres eget liv tilbage, lyder det fra Merete Monrad.

Hun forsker ved Center for Udvikling af Borgerinddragende Beskæftigelsesindsatset (CUBB), der hører under to institutter ved Aalborg
Universitet: Institut for Politik og Samfund og Institut for Sociologi og Socialt Arbejde.

Merete Monrad er forfatter til ”Død tid: tab af temporal kontrol i mødet med velfærdsstaten,” der blev offentliggjort i
Socialrådgivernes tidsskrift ’Uden for nummer’ i 2022. Hun har også sammen Louise Overby Nielsen og Sophie Danneris udgivet artiklen ”Waiting and temporal control: The temporal experience of long-term unemployment” i det internationale tidsskrift Time & Society i 2021.

Podcasten indgår i en serie, om de af CUBBs forskningsresultater, der har været offentliggjort i anerkendte tidsskrifter, samt som bogudgivelser. Helle Schøler Kjær har interviewet og redigeret. Michael Christophersen har komponeret og indspillet kendingsmelodien.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatojun. 2023