Det fortolkende blik: psykomotoriske vanskeligheder, diagnoser og pædagogisk-psykologisk rådgivning

John Ivan Maul, Casper Feilberg

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Resumé: Med afsæt i de to foregående kapitler om iagttagelse og undersøgelse kommer psykomotoriske vanskeligheder og diagnostiske betegnelser i spil i dette kapitel. Kapitlet tager udgangspunkt i en beskrivelse af en drengs møde med forskellige fagpersoner i et specialteam på regionalt niveau og deres udlægninger af hans vanskeligheder, bl.a. en børnelæge som sætter ord på
fænomenerne og begrebsliggør dem ud fra en forstående tilgang. Dette eksempel bliver senere i kapitlet afsæt for en diskussion om diagnosticering samt betydningen af en sådan forstående tilgang til iagttagelse, undersøgelse og vurdering. Afslutningsvist diskuteres pædagogisk-psykologisk
rådgivning og psykologens rolle som undersøger af problemstillinger i lyset af ovenstående ideal.
OriginalsprogDansk
TitelKvalitative iagttagelser : at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag
RedaktørerCasper Feilberg, John Maul
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2019
Sider191-214
Kapitel6
ISBN (Trykt)978-87-7210-020-3
StatusUdgivet - 2019
NavnSkriftserie om eksistentiel fænomenologi
ISSN2245-3091

Citationsformater