Facebook samtaler og visionsformuleringer: Brugerdrevne inputs til visionsprocessen i Aalborg kommunes skoler

Anders Koed Madsen, Anders Kristian Munk

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

I forbindelse med Aalborg Kommunes visionsproces for fremtidens folkeskole har forfatterne mellem september 2014 og januar 2015 indsamlet og analyseret visionsrelevante indlæg
på skoleforvaltningens facebookside. Analysen falder i to dele: 1. En struktureret analyse og indeksering af de visioner, der blev formuleret af deltagerne på visionsdagen i Gigantium 8 januar 2015. 2. En eksplorativ kortlægning af de temaer, der er blevet knyttet til visionsarbejdet gennem brugernes indlæg og diskussioner i løbet af efteråret 2014.
Rapporten har haft som hovedformål at kvalificere arbejdet med formuleringen af en vision for fremtidens folkeskole ved at sætte læseren i stand til at navigere i den medfølgende database over visionsformuleringer. Databasen indeholder ca. 1000 visionsformuleringer, der tilsammen indeholder over 700 hashtags, der indikerer tema og afsender. Disse formuleringer er produceret af de 1300 medarbejdere i Aalborg Kommunes skoler, der deltog i visionsdagen den 8. Januar 2015. I alt har 33 forskellige typer aktører med tilknytning til skolen bidraget til det datasæt, der kan tilgås via databasen.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn