Abstract
Den nye Filosofikum-ordning på de danske universiteter – Fagets videnskabsteori – står foran sin implementering. Gennem et tilbageblik på Filosofikuminstitutionen introduceres de vigtigste aspekter af den nye ordning, og der fokuseres på de didaktiske begrundelses- og indholdsspørgsmål relateret til Fagets videnskabsteori. De officielle retningslinjer mht. indholdet af uddannelseselementet er meget sparsomme. Det er således op til det enkelte studienævn at udforme det større almene perspektiv i uddannelserne der lægges op til. Artiklen præsenterer et idégrundlag til etableringen af indholdselementer i Fagets videnskabsteori, og dette eksemplificeres gennem udviklingen af et muligt Matematikkens videnskabsteori.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 44-55 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2005 |